Metal je od svých prvopočátků vnímán jako okrajový žánr a metalová komunita, jakkoliv přátelská a otevřená, si dlouhá léta žije ve své vlastní sociální bublině v podzemí. Kapela, která se dostala do televize, je samozřejmě okamžitě onálepkována jako „komerční shit“ a poslouchat takovou kapelu smíte jen dopoledne, kdy ostatní metaláci vyspávají krvavé noční orgie, a tak vás neuslyší, jak si zpíváte „Priiimo Viktorijáá“. Prostě jsou kapely, které hrají metal, ale běda vám říct nahlas, že je máte rádi.

A pak jsou kapely, u kterých se může stát, že dorazíte ke klubu na koncert a podá si vás zásahovka. Nebo parta anarchistů. Vy se samozřejmě blbě zeptáte, co se děje, a zjistíte, že jste nácek a máte jít do vězení. Nebo umřít. Politika a politikaření totiž do podzemí metalové komunity zasahuje stále více a více. Americký portál Metal Sucks vyhlásil tažení proti neonacistickým kapelám a nátlakem prostřednictvím sociálních sítí se jim dlouhodobě daří rušit jednotlivé koncerty i celá turné kapel, které jsou označeny za nacistické. Jak? Jednoduše. Pošlete majiteli klubu sugestivní e-mail, stejný mail pošlete lokální kapele, která dělá místního předskokana. „Vy jste nacisti? Máte rádi Hitlera? Ne? Jak to, že ne? Vždyť u vás bude hrát kapela XY, a to jsou náglové jak poleno.“ Podobné zprávy dostávaly svého času i kapely, které si domluvily koncert v pražském Kainu. Kain byl označen za neonacistický klub a nic netušící kapely z celé republiky musely čelit na Facebooku útokům, jejichž podstatu nechápaly, a takové situaci v podstatě nelze čelit, a tak se velmi snadno stane, že koncert se prostě zruší. Takovou nátlakovou kampaní pak americká ANTIFA narušila mimo jiné turné black metalové kapely Marduk, kdy výhrůžky nabyly na takové intenzitě, že zrušení koncertu promotérovi doporučily i bezpečnostní složky, protože nemohly zaručit, že nedojde k násilnostem.

Právě black metal se zdá být nejvíc náchylný k inklinacím k neonacismu, ostatně existuje i samotný sub-žánr „national socialistic black metal“ aka NSBM. Do tohoto subžánru často spadají primitivní proto-blackmetalové projekty pošahaných magorů, kteří vykřikují o rasové válce do tónů hudby tak špatné, že to snad ani echt náckové poslouchat nemůžou. Mezi prominentní představitele tohoto subžánru však patří kapely hudebně zdatné, které se často vyhýbají přímým referencím na nacismus. Otázkou pak zůstává, jak kapelu identifikovat – patří do NS black metalu kapela, která otevřeně hovoří o rasové čistotě a řekněme popírá holokaust? Jistě. Patří pak do NS black metalu kapela, jejíž členové jsou aktivní v nacionálně-socialistických kruzích, ale texty, desky ani koncerty o tom nijak nevypovídají? Smíte se s lidmi s tendencemi pravačkou ukazovat, jak vysoko doskočí jejich pitbul, kamarádit, nebo, nedej bože, hrát s nimi v kapele? A vypovídá takové přátelství cokoliv o vašem charakteru? A smíte někde na veřejnosti přiznat, že takové kapely posloucháte, nebo i v tomto případě platí první odstavec?

Podobné otázky vyvstávají v souvislosti s posledním případem z Německa. Finská kapela Kalmankantaja nedávno oznámila, že kvůli aktivitám facebookové skupiny „Metalfans Gegen Nazis“ přišla o možnost vystoupit v rámci festivalu „Black Cult Doctrine“, který se bude konat 22. září. Výše popsaným způsobem aktivisté přesvědčili pořadatale i ostatní vystupující kapely, že vystoupení Kalmakantaji je chyba. Ve vzduchu však zůstala viset pachuť šikany – přesvědčivé důkazy viny žalující strana nepředložila, a nepodařilo se mi dohledat jakýkoliv náznak, že by kapela hlásala rasovou čistotu, svatou válku či nadřazenost kohokoliv nad kýmkoliv. Jako nejpádnější důkaz tedy posloužil screenshot z osobního instagramového profilu zpěváka Aki Klemma, který zveřejnil fotografii z vyhlazovacího tábora v Auschwitzu s popiskem „Jednohvězdičkový hotel, bez snídaně“. Nutno ovšem poznamenat, že Aki Klemm je muzikant, který se s tím tak říkajíc nesere, jedna z jeho bývalých kapel se jmenuje v překladu „Řád bílé ruky“ a podle symboliky použité na kapelním merchi se o Sarumana opravdu nejedná. Kalmakantaja se nicméně kloní k depresinímu black metalu a zůstává otázkou, zda si zaslouží persekuci kvůli minulosti jednoho z členů.

Na téma neonacismu v hudbě už vznikl nejeden článek, pokud vás historie a současnost neonacistických kapel zajímá, doporučuji vám k přečtení diplomovou práci Milana Říského, kterou najdete v odkazech pod článkem. Aktivity antifašistických aktivistů však zůstávají a zůstanou kontroverzní. Na jednu stranu je potřeba na aktivity neonacistů poukazovat, vytahovat je ze stoky na světlo a dát jim co nejméně prostoru mimo zcela podzemní a soukromé aktivity, ostatně na propagaci nacismu pamatuje i český trestní zákoník a německá legislativa je vůči neonacistům ještě o třídu tvrdší než ta česká. Na druhou stranu se antifašisté na můj vkus až příliš často řídí heslem o kácení lesa a třískách, protože podle klíče „Kdo zpívá o nacistech, je sám nacista“ spadá do této škatulky i Sabaton či Marduk. Na prvním pražském koncertě ruské Arkony v pražském klubu Chmelnice několik lidí ruské národnosti v první řadě v jednom momentě hajlovalo. Znamená to, že Masha je nácek? A pražští folkaři Cruadalach se svého času objevili na české wikipedii v seznamu pagan metalových kapel, který neznámý troll v rámci wikipedie doprovodil moudrem otce Fourata:

Samostatnou součástí pagan metalu jsou texty. Obvykle pojednávají o pohanských (tj předkřesťanských) dobách, vyprávějí hrdinské ságy a oslavují rodnou zem toho kterého interpreta, případně lkají nad jejím současným stavem. Už z tematiky textů lze vytušit, že značná část pagan metalových kapel buď přímo propaguje, nebo alespoň sympatizuje s [[Nacismus|krajně pravicovými ideologiemi]]. Některé kapely se k tomu hrdě znají, jiné se proti podobným urputně brání, každopádně třeba polští [[Graveland]] nebo ruští [[Temnozor]] jsou kapely svým napojením na NS scénu obecně známé.

Na základě tohoto wiki hesla pak prominentní pražský klub odmítl Cruadalachu uspořádat koncert, ačkoliv pohanství je v textech Cruadalach jen marginální téma a text je velmi zjevně dílem škodolibého trolla.

Případ Cruadalach ilustruje další z vrstev tohoto košatého tématu: tzv. pagan/pohanská tématika. Nacistické Německo převzalo mnohé prvky mnohem starší mystiky, mezi nejznámější grafické prvky pak patří svastika a runy. Pradávný (a původní význam) svastiky se v rámci nacionálně-socialistické komunity velmi často používá jako argumentační faul (to není hákenkrojcík, to je symbol slunce, si o tom něco přečti, ty komouši), a runy na tom nejsou o moc líp. Pro méně bystré z nás pak není úplně jednoduché odlišit, zda jsou runy součástí pohanské poetiky či přímým odkazem na Schutzstaffel aka SS. Runy ostatně hojně používá i výše zmíněná Kalmakantaja, na což poukázal jako na nepřímý důkaz i polní soud stránky Metal Fans gegen Nazis. A aby toho všeho nebylo málo, povědomí o tom, na kterou stranu politického spektra vůbec neonacismus spadá, má jen málokterý diskutér, takže jsem byl opakovaně svědkem situace, kdy se anarchista s náckem hádá o to, kdo je větší komunista.

Skutečným neonacistům taková kouřová clona pochopitelně vyhovuje. Anonymita internetu poskytla skutečným extrémistům perfektní krytí, zatímco ti domnělí zůstávají zkoprněle bezmocní. Do toho občas šlápnou borci, od kterých by to nikdo nečekal, i když v případě Phila Anselma… V jeho případě můžeme čekat cokoliv, včetně hajlovačky na pódiu a výkřiků o bílé síle. Anselmo se srdceryvně omluvil, a to nás tak na závěr přivádí k téměř filosofické otázce:

Má člověk právo změnit názor a dočkat se odpuštění? A je Aki Klemm stále aktivní nácek, nebo má jen fakt hloupý smysl pro humor? Jsou Marduk náglové, když nahráli písničku o Reinhardu Heydrichovi? Je ospravedlnitelné odrazovat pořadatele od kapel, které jsou závadné jen po důkladné rešerši minulosti členů kapely, ale nevenek jsou „čisté“? Otázky, samé otázky…

 

Odkazy:

FB post kapely Kalmankantaja o zrušení koncertu. Doporučuji pročíst komenty: https://www.facebook.com/Kalmankantaja-211871848850139/

Související FB post Metal Fans gegen Nazis: https://www.facebook.com/MFGNOffizielleSeite/photos/rpp.127110654057843/1467563720012523/?type=3&theater

Antifa hrozila útokem na koncerty Marduk: https://obscuro.cz/antifa-hrozi-utokem-na-koncert-marduk/

Pestilence se nepodívají do USA kvůli údajně rasistické poznámce: https://obscuro.cz/holandsti-pestilence-se-do-usa-nepodivaji-po-udajne-rasisticke-poznamce/

Fanoušek The Exploited ubodán neonacistou po koncertě v Petrohradě: https://obscuro.cz/the-exploited-musi-po-vrazde-fanouska-po-koncerte-v-petrohradu-vysvetlovat-ze-nejsou-nazi-punks/

Zrušené turné Taake: https://obscuro.cz/par-slov-ke-zruseni-americkeho-turne-taake/

Diplomka Martina Říského o neonacistické hudební scéně: https://otik.uk.zcu.cz/bitstream/11025/5695/1/diplomovapraceriskymilan.pdf

Phil Anselmo a jeho pozdrav pravicí: https://www.spin.com/2016/01/pantera-phil-anselmo-nazi-salute-yells-white-power-joking/

O autorovi

Growler, textař a skalní fanda death/doom metalu

Odběr
Upozornit na
guest

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

1 Komentář
nejstarší
nejnovější nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
Všechny vaše komentáře
trackback

[…] jsme u nás na webu už řešili, a jednou opravdu velmi intenzivně v našem článku zde: https://obscuro.cz/black-metal-antifa-neonacismus-a-tak-vubec/. Vždy se ovšem najde situace, kdy pod zbytečnou rouškou boje proti utlačování se sám […]

1
0
Moc by nás zajímalo co si o tomto článku myslíte, napište komentář!x
()
x