Adept na začátku roku vyrukovali s novou fošnou „Sleepless“, kteráž se svého zrození dočkala po dlouhých bojích, těžkých bolestech, průtazích, kdy nakonec musela být natočena znovu. Po měsících pnutí a spekulací, jestli vůbec existuje, tak byla přivedena na zemský povrch, vrhla své zářivé světlo na metalcorové oceány a udělala další zářez do diskografie těchto Švédů.

Musím přiznat, že když byl vydán videoklip k „Dark Clouds“, přehrála jsem jej jednou, a poté jej lehce upustila do hlubin zapomnění. Nedala jsem mu čas potřebný k širšímu objevování novinky, i když ve mně stále divoce bobtnají radostné a bouřlivé vzpomínky z vystoupení v pražském Futuru v roce 2013. Až teď, po několika měsících, jsem se desku odvážila vzíti do ruky a naplno ji roztočit. Okamžitě, po zaznění prvních not, bylo jasné, že mě opět mají pevně v hrsti, z jejíhož sevření se jen tak nevymaním a budu nekontrolovaně plynout na strmých vlnách kytarových breakdownů.

Atmosferické intro k úvodní skladbě „Black Veins“ mě silně svírá, omotává kolem mě metalcorové šílenství, moje srdce začíná rychleji vhánět krev do cévního systému, v břichu mi poletující motýlci. To vše, když zpěvák Robert Ljung započne recitovat řádky tohoto metalově-moderního dobrodružství:

Mé těžké oči jsou upřeny na cestu

Světla mě míjejí jako záblesky toho, kým jsem dřív býval

Nebesa krvácejí, ale já nejsem schopen vidět

Jak ironické, mluvila jsi o tom, že nakreslíš můj obrázek a barevně mě vybarvíš

Ale já na tom obrázku nebyl

Byla jsi tam jenom ty

Hádám, že jsem velmi unaven

Jako kdybych snil s otevřenýma očima v noci a ve dne byl náměsíčný

Nedokážu zrychlit, ani najít sílu, abych zůstal

Vždycky jsi říkala, že bych měl být otevřený, pokorný a upřímný

Hádám, že tohle je začátek

Tak dalších 40 minut budu mluvit ze srdce

A pravdou je,

Že si možná nezasloužím být šťastný

Víte, vždy mi Robertův hlas přišel neskutečně příjemný a uklidňující, dokáže pohladit po duši, natřít ji léčivým balzámem, než začne chrlit slova plná bolesti, potřeby ze sebe vyřvat temnotu, pohřbít ji šest stop do země a zvednout vítěznou vlajku nad překonanými traumaty. Screamy sice nejsou oproti jiným smečkám tohoto ražení nijak vyčnívající či originální, ale mluvené slovo se zde pro mě vyjímá jako kouzelná zaříkávadla. Verše, jež jsou recitovány,  jako by se svými citlivými prsty dotýkaly až mého nitra, v němž zanechávají nezvratnou rýhu. Těchto pasáží album obsahuje víc než dost, společně s typickými adeptovskými úseky, v nichž je vypálena značka, kterou jim nikdo nikdy nesejme. Adept totiž pravděpodobně moc dobře ví, co dělají a soustředí se na to, co umí nejlépe. Nesnaží se převálcovat ostatní, nechtějí být nejjasněji zářícími hvězdami nad metalcorovým polem. Jsou sví a hudbu dělají od srdce, tak jak ji cítí, a i když občas změní naleštění povrchu, formu si udržují stále stejnou, jejich jádro se nijak netransformuje a stále produkuje kvalitní hudbu, jež je v mnohých ohledech nedoceněná.

Album je protkané divokou a živou energií, emocemi, které si své publikum dokážou získat. Největší chybou možná bylo, pustit si jej po ulehnutí do postele, kdy jsem nebyla schopna usnout, nebylo možné odolat jeho síle. Možná ten název Sleepless, není náhodný… Breakdowny hřmově dopadají k vašim uším, jsou střídány melodičtějšími pasážemi a jemnými čistými vokály prostupujícími náložemi hrdelního zpěvu. Sem tam vyskakují nostalgické synthy, jež v určitých momentech můžou připomenout zatím poslední počin britských Architects, ale Adept si pevně drží svůj cejch. Deska je jako houpačka střídající mnoho nálad, neztrácí však na tempu a svižnosti. Pohybuje se dopředu a světélkuje jako meteor, který vzplanul v zemské atmosféře.

„Sleepless“ jest jakýmsi hybridem mezi starší deskou “Another Year of Disaster”, jež se vyznačovala řízným a melodickým post-hardcorem/metalcorem a předposlední “Silence the World” nabízející epičtější požitek, hutnější zvuk plížící se po zdech jako mor ničící tuto planetu, která byla mimo jiné opěvována. Adept našli jakousi střední cestičku proplétající lanka již zminěných počinů, čímž vytváří opravdu vrcholový zážitek, který je však ohraničený jejich územím a nabízí nejspíš to nejlepší, co kapela mohla do metalových vod vypustit.

Adept - Sleepless

8.2

9.0/10