Bonjour Tristesse (BT) je sólo projekt trochu tajnůstkářského chlapíka z Bavor, který si říká Nathaniel. S BT vydal jedno album v roce 2010 a projekt dal na nějakou dobu k ledu, před pár lety se ale zase vrátil na scénu. Na facebookové fanpage se o kapele dozvídáme, že hraje „anarchistický black metal“, místo popisu či představení projektu si můžeme pouze přečíst vágní konstatování že „planeta umírá“ a jediný vliv na muziku kapely má údajně „planeta země“. Napadá mě, že strohost této sebeprezentace jde ruku v ruce s přímočarostí muziky z Nathanielovy dílny. BT hraje styl, který lze okamžitě identifikovat jako post-black metal, tedy jakýsi mix bolestínského melodického hardcoru a black metalu dochucený trpkými kapkami extrahovanými z tzv. suicidiálního black metalu a depresivního rocku. Texty mají poselství o zkáze civilizace a lidské zkaženosti, je tu ale cítit touha po katarzi a naděje v očištění, jak můžeme slyšet v posledním songu.

Hned z prvního songu „Your Ultimate Urban Nightmare“ je jasné, že BT nechybí energie a přesvědčení k tvorbě tohoto druhu emočně vypjaté hudby. Žádné instrumentální intro se nekoná, skladbu odstartuje energický riff a sypačka, následné zvolnění předchází další explozi energie. Nechybí super melancholická akustická pasáž s tesknou melodií sólové kytary. BT umí dobře kombinovat melodické prvky s agresivní black metalovou riffovací technikou, což dobře předvádí v tomto songu i napříč albem. Druhý song začíná s podobnou agresí a vypjatostí jako první, je ale z ostra přeťat melancholickou atmosferickou pasáží s mluveným slovem, s akustickou kytarou se prolíná trochu post-rockově znějící riff a zbytek skladby je melancholický a depresivní, agresivní riff a sypačka z úvodu zazní jenom krátce před závěrečným fade-outem, aby dala skladbě určitý rámec. Je to trochu překvapivý přístup k songwritingu, ale funguje to.

Třetí skladba „Alienation“ je taky skvělá: je to pomalejší song s dlouhým rozjezdem, který v sobě má notnou dávkou lifeloverovské melancholie. Z vokálů a melodií pryští tesknota a zoufalství a pěkné harmonie tyto emoce ještě stupňují. Song „One Of The Ghostfolk“, který následuje po pěkné klavírní instrumentálce, je jeden z nejsilnějších songů na albu. Začátek má teskný, ale chytlavý riff a post-rockové harmonie, song je, jak je pro BT typické, zničeho nic utnutý atmosferickou pasáží, kde můžeme slyšet jednu z nejvíce uchvacujících vokálních performancí na albu – zejména na v tomto songu mi Nathanielovy vokály pomyslně rvou vnitřnosti z těla. Na tuto pasáž navazují nové riffy a melodie, song je prostě nápaditý a výborně zkomponovaný, jako ostatně i řada dalších songů na albu. Song číslo šest s absurdně dlouhým názvem, který nebudu vypisovat, je dobrý, ale ne tak nápaditý jako předchozí songy, které jsem podrobněji popsal. Po tomto songu, který má střední tempo, následují dva o něco svižnější songy „Wavebreaker“ a „The End Of The World“. Zvlášť se mi libí závěrečný song, který je plný chytlavých riffů a zajímavých melodií. Jeho text je, jak už jsem zmínil, o konci civilizace a duchovní obnově, která následuje po katarzi.

Do poslechu této desky jsem šel bez jakýchkoliv očekávání, byl jsem jí ale příjemně překvapen. Muzika BT není obzvlášť originální či osobitá, posluchači se možná bude vkrádat myšlenka, že si trochu lezou do zelí s Harakiri For The Sky, ale je udělaná s takovým nasazením a umem, že to prostě žeru i s navijákem. Myslím, že fanouška tohoto stylu  „Your Ultimate Urban Nightmare“ určitě potěší.

Album vyšlo u Lifeforce Records 27. 8. 2018

Bonjour Tristesse - „Your Ultimate Urban Nightmare“

8.1