Českému posluchači metalové muziky, který nežil posledních dvacet let zalezlý pod kamenem, jistě nemusí Cruadalach nikdo příliš představovat. Kořeny této kapely jsou, řekl bych, v „hardcore“ folk metalu, tj. stylu, ve kterém jsou nosné melodie často hrány na akustické nástroje a kytary přebírají doprovodnou, rytmickou funkci. Cruadalach ale „nekreslí podle čísel“ a s každým novým albem můžem vidět kvalitativní i stylové posuny. Sound nového alba lze popsat jako adiktivní mix folk metalu a modernějších groove metalových a metalcorových prvků, který zní naprosto přirozeně a bez jakýchkoliv nesouvislostí.

Po krátkém intru s houslemi, cimbálem a flétnou, který posluchače ponoří do atmosféry folkového tajemna, se jde na věc. „Eyes Wide Open“ odstartují řízné kytary a jednoduchá, chytlavá melodie flétny, v písni se střídá “nasraný” mužský metalcorový vokál se svůdným ženským hlasem v refrénu. Cruadalach ze songwritingu nedělají vědu: song má tři a půl minuty, je chytlavý a úderný bez jakékoliv vaty. „Relationshit“ a „Raised by Wolves“ se nesou v podobném duchu, na prvním jmenovaném songu zaujme ponuřejší melodie refrénu (a taky trochu usměvná hláška „bitch“ na konci songu, ze které je jasné, že ten vztah zanechal jen trpkou vzpomínku), v druhém jmenovaném songu se mi líbí hyperaktivní folková melodie ve které je flétna harmonizovaná s houslemi.

Pátá píseň „Homesick“ je o něco odlehčenější než ty předchozí. Je to taky jedna z výraznějších pecek na albu, který má, řekl bych, až hitový potenciál, zvlášť díky chytlavé melodii refrénu, kterou by Crudalachům mohl závidět kdejaký italo-disco producent. Určitý druh metaláků tento song možná bude iritovat, já si ale dokážu sebe sám představit, jak na něm při koncertu v klubu totálně ujíždím. Pátý song „Godwall Chant“ je možná můj oblíbený na albu. Teskná melodie zpěvu ve sloce se střídá s agresivním death growlem v předrefrénu, refrén je mohutný, emotivní, skoro mi připomíná melodie moderních power metalových skupin jako Angra. Song má taky velice pěknou instrumentální bridž s orientální melodií. Poslední třetina alba má posluchači taky hodně co nabídnout, píseň „Brave New Dawn“ možná čtenář, který ještě album neslyšel, už zná, protože byla vybrána jako singl. Je to tak trochu kolektivní bojový výkřik, který má mobilizovat proti sociálním nešvarům a ekologické krizi – pod takovou petici nemám problém se osobně podepsat.

Stejně jako songy, 36 minutové album neobsahuje žádnou vatu – all killer no filler, jak se říká. Cruadalach mají silný tah na branku, který nabízí chytlavé songy plné energie a emocí, zkrátka je to moderní melodický metal jak se patří. Za sebe můžu říct, že je to pro mě jedno ze zásadních letošních alb z domácí metalové scény a jsem rád, že album má dobrý ohlas i v zahraničí.

8

8.0/10

8.0/10