Recenze: Ex Deo – The Immortal Wars

Žánr: Symphonic death metal

Země původu: Kanada (Montreal)

Rok vzniku: 2008

Začátek roku 2017 je velmi tuhý a mrazivý, tak mrazivý, že by byl v historii zastavil v jejím postupu kdejakou armádu. Jedna armáda však této veškeré nepřízni a nečasu odolává, a to XIII. římská legie zvaná Ex Deo, ne však z Apeninského poloostrova, ale z Kanady. Ti se totiž probudili z Hiatu a 24. února se chystají vydat svou třetí řadovku s názvem The Immortal Wars, opět pod hlavičkou labelu Napalm Records. Tentokrát se vrhli na kruté punské války a souboj s krutým vojevůdcem Hannibalem!

Úvodem snad něco málo o Ex Deo. Znalci by mohli tyto řádky rovnou přeskočit, ale leckdo by se tu snad mohl i něco málo dozvědět. Kapela vznikla v roce 2008 jako boční projekt zpěváka kanadské drtičky Kataklysm Maurizia Iacona. Ten se inspiroval dějinami starověké říše Římské vzhledem ke svému italskému původu (ačkoli se narodil a celý život žije v Kanadě). Maurizio se již dříve vyslovil, že Ex Deo je spíš kuriózní projekt a jedná se v něm především o umění, a nebude tedy na rozdíl od Kataklysm vystupovat tak často naživo. Když se člověk více zakouká na stávající sestavu kapely Ex Deo, zjistí, že je téměř totožná se sestavou kapely Kataklysm. Proto by se dalo Ex Deo brát spíš jako boční projekt skupiny Kataklysm. Na svém kontě má Exo Deo dvě alba – Romulus (2009) a Caligvla (2012).

Jak jinak lépe odstartovat celou desku než povstáním nejdůležitější postavy, tedy Hannibala. S písní The Rise of Hannibal jsem byl již před obdržením materiálu seznámen, protože ji Ex Deo vypustili jako teaser. Ve finálním provedení se mi ovšem zdá poněkud lépe ozvučena. Jak by ne… o mix CD se staral Jens Borgen, který má ve své galerii kapel opravdu skvostné kusy, jako například War Eternal od Arch Enemy nebo i mou loňskou srdcovku Rituals od Rotting Christ. Je zde již ovšem parná jedna zásadní věc. Ex Deo už nejdou tolik cítit po symfonii… Tady se odehrává kvalitní melodický death metal. I přes podkladové kompozice Clemense Wijerse z holandských Carach Angren má hudba Ex Deo blíže hlavnímu projektu svých tvůrců. Nicméně oproti předchozím počinům je na novince cítit daleko větší promyšlenost. Hned v první písni si připadám, jako bych stál v čele bojové linie a proti mně pochodovala obrovská Hannibalova armáda v čele s osedlanými slony. Žádné rýmovačky nečekejte, tady se vypráví příběh o válce se vším všudy. Nicméně, i přesto zpěv působí velmi melodicky. Klávesové podkresy dodávají písni na dramatičnosti. Po necelých pěti minutách se dostávám ke druhé z osmi písní, Hispania (Siege of Saguntum). Valivé melodické kytary nás zde hned vezmou do roku 219 př. n. l. do Hispánie, kde Hannibal obléhá provincii Saguntum. A potvrzuje se mi, že se tu jedná už spíše o melodický death metal. Melodie střídá melodii, Hannibal kosí Římana za Římanem. Směr je jasný – překročit Alpy, ve kterých zahyne polovina kartaginské armády. Po krátkém operním vytí pokračujeme písní Crossing of the Alps. Zde mi lahodí především konec písně, se skvělým symfonickým podkladem a Mauriziovým zařváním I AM HERE! Po minutovém dramatickém Intermezzu se dostáváme k písni pro mě vůbec nejlepší, Cato Major – Carthago Delenda Est! Ta mě z celého alba baví snad asi úplně nejvíce a čím dál víc si průběžným poslechem uvědomuji skutečnou sílu kláves. V každé písni totiž skvěle dokreslují atmosféru a člověk se tak dokáže přesně přenést do místa, kde se děj písně odehrává. Nádherným příkladem je následující píseň Ad Victoriam (The Battle of Zama), která je eposem o zvrácení průběhu celých punských válek. Předposlední píseň Spoils of War mi připadá nejvíc z alba vybočující a nejvíc připomínající spíše Kataklysm než celek, který na CD je. Poslední třešničkou na dortu je píseň The Roman, oslavující římské vojáky jako největší a nejdisciplinovanější vojenskou sílu své doby. Tuto píseň si kapela také vybrala pro svůj první klip. Bezmála 40 minut hudby je za mnou… a já mám potřebu strávit je u poslechu tohoto kusu historie ztvárněného do velkého hudebního mistrovského díla ještě nesčetněkrát.

Z poslechu The Immortal Wars jsem si odnesl nejen hudební zážitek, ale i jisté nutkání doplnit si znalosti historie, alespoň v oblasti starověkého Říma. Kanaďanům se povedlo opravdu mistrovské dílo, o tom není pochyb. Z mého pohledu se jedná rozhodně o nejlepší počin tohoto projektu a všem vřele doporučuji se s deskou seznámit.

Track List:

1. The Rise of Hannibal
2. Hispania (The Siege of Saguntum)