Funeral Winds jsem poprvé zaznamenal díky již se nekonajícímu festivalu Hell Fast Attack, na němž kapela vystoupila v nočních hodinách před dvěma lety a předvedla velmi ortodoxní a přitom atmosferický (ta atmosféra byla skutečně působivá) koncert. Funeral Winds je vlastně jednočlenný projekt multiinstrumentalisty (bicí nahrál M. Z. Inversus), který si říká Hellchrist Xul a naživo se obklopuje pódiovými muzikanty (hudebník ale téměř neustále bojuje se sestavou, momentálně hledá nové hráče a není to tak dávno, co byla sháňka po bubeníkovi, a to se opakuje opětovně).

Funeral Winds je klasický případ kapely/projektu, jenž je zadušen nánosy prachu zapomnění, pohybujíc se v nepřátelských vodách undergroundu, kam se jakékoliv světlo bojí byť jen nakouknout, neboť by mu šlo o život. Xul vydal pouze čtyři fošny, přičemž samotná bestie Funeral Winds vznikla v roce 1991. Spekulovat o tom, proč to tak je, nemá příliš smysl (nejspíše onen boj se sestavou a také úmyslná rebelie vůči materialistickým hodnotám, které chtě nechtě patří i k metalové muzice), spíše se podíváme na čtvrtou řadovku „Sinister Creed“.

Pokud jste slyšeli starší tvorbu Xula, víte přesně, co od „Sinister Creed“ očekávat. Ortodoxní black metal, který znásilňuje křesťanství, jakékoli moderní hudební postupy a káže nenávist, zlobu a smrt víře a dnešním zvrhlým  umělým hodnotám. Je to klišé jako kráva, ostatně jako celá tvorba Funeral Winds, ale v tomto případě to myslím lichotivě. „Sinister Creed“ je deska plná temné energie, nasáklá divokými emocemi a doslova načichlá plísnivou atmosférou. Splňuje přesně to, co by měl black metal splňovat, pokud hledáte špínu, bordel a anti-moderní ideologie se vším, co k tomu patří.

Hellchrist Xul uctívá tradiční hodnoty black metalu, které vznikly v temných norských hvozdech. Všechny zmíněné aspekty vkládá do své tvorby, která je některými právě za tohle odsuzována za neoriginální a obyčejný black metal, jinými je však uctívána za věrnost ryzímu extrému 90. let. Obojí chápu, v tomto případě jde zásadně o to, co kdo očekává a vyhledává, no a já stojím jako vždycky někde uprostřed.

„Sinister Creed“ je přímočará deska čítající stopáž půl hodiny, což absolutně stačí, jelikož jde převážně o zběsilou jízdu. Fošna je předvídatelná, ale v tomto případě je to naopak příjemné. Vychutnávám si ty dřevorubecké bicí a riffy, zlé vokály. Postupy, které sice znám ještě dříve než přijdou, ale je mi to blízké. Není to totiž vyloženě hloupě podané. Přitom to dřevorubectví není na úkor hnilobné temné atmosféry, která naprosto vrcholí ve skladbě Black Moon Over Sturn“, v níž hostuje zpěvačka Hekte Zaren. Její operní čarodějnický vokál dává skladbě temně magickou auru.

Album „Sinister Creed“ od Funeral Winds působí možná neohrabaně. Produkce se obloukem vyhýbá moderní vyváženosti. A možná nejde o nějak originální tvorbu, možná jde o true evil” klišé se vším všudy, ale v tomto případě opravdu sympatické a dobře zmáknuté. Funeral Winds, nebo spíše Hellchrist Xul, nahrál desku, kterou uctívá tradiční hodnoty black metalu a nepřipouští moderní postupy. Osobně mě deska baví mnohem více, než třeba slavní Watain se svým aktuálním pokusem o brutalitu a tvrdost s „Trident Wolf Eclipse, kde právě postrádám tu duši oddanou black metalovým vizím, tu atmosféru a pocit něčeho více. Recenze je předvídatelná stejně jako hudba Funeral Winds, ale okamžitě vám řekne, co chcete vědět. Jestli to chcete poslouchat nebo ne. Pokud vás nezajímá 90. kovářské práce, okamžitě se článku vyhněte. Zde se navíc nemluví, tady se stínají hlavy ovcím!

1. The Road to Perdition
  2. Cursed Is This Pantheon of Flesh
  3. The Arrival
  4. Sinister Creed
  5. Blood
  6. Black Moon Over Saturn
  7. Sekhmet
  8. Nunc et in hora mortis nostrae

Hellchrist Xul – kytara, vokály, songwriting, texty

Z. Inversus  bicí (pouze studiově jako host)

Žánr: black metal

Země: Nizozemsko

Label: vlastní náklady

Datum vydání: 8. 1. 2018

Délka: 35:35

Recenze: Funeral Winds - Sinister Creed

0.00
7

7.5/10

6.5/10

7.0/10

7.0/10

7.0/10

• Věrnost tradicím
  • Správně hnilobná temná atmosféra
  • Energické tvrdé vyznění
  • Věrnost myšlenkám a ideologiím

• Funeral Winds uctívají tradice, nepřináší nic inovativního, extra zajímavého a ani to nechtějí. Deska bude nudit všechny posluchače, kteří hledají novotu, experimenty atd. Je to hudba plná klišé, které budou někomu po chuti, jiní se jim budou posmívat