Ruská metalová scéna nabízí hodně zajímavě znějících projektů, které mohou člověka překvapit. „Karma Rassa“ je ruská kapela. A překvapivě dobrá.

Na scéně se petrohradská formace Karma Rassa objevila v roce 2013 a o rok později vydala debut „Music into the Void“. Zajímavá, atmosférická hudba se vyvarovala běžných nedostatků debutových alb a působila hodně zrale. Kapela byla od začátku velice silná v instrumentaci, jde o hodně schopné hudebníky, ne nadarmo se v jejich diskografii objevuje i cover Jeana-Michela Jarreho, který svým zvukem už hodně let fascinuje, jak vidno, i metalové tvůrce.

Právě klávesy jsou dost dominantním prvkem zvuku Karmy. Elektronická složka vystupuje nad dost nenápadné kytarové postupy a občas tak výrazný klavírní prvek může připomenout Dark Tranquility nebo Opeth. I v novém albu „Talks to Innerself“ se ozývá podobný charakter, ale z obou nahrávek je zřetelně cítit vývoj kapely k větší hravosti, variabilitě a k vlastnímu, nezaměnitelnému zvuku.

Talks to Innerself“, album vydané v září tohoto roku, sází na hravou melodiku. První tři skladby se nesou ve velmi podobném duchu, jaký provázel „Music into the Void“. Čtvrtá skladba alba, „The Endless Universal Hysteria“, se proto vynoří z hlubiny nečekaně a zásah je maximální. Když české ucho, které má přirozený odpor k jakýmkoli budovatelským songům, uslyší první tóny Internacionály, strne zděšením. Sázka na efekt přelití děsivé oslavné písně do jiné formy ale není kupodivu tak prvoplánový, jak by posluchač čekal. Nenastane ostrý předěl, ale nečekaně spíš jazzově znějící překlenutí, které postupně narůstá, využívá hodně elektronické složky a hloubky zvuku. Karma Rassa si hraje a není to hra nudná. Od čtvrté skladby dokazuje, na jaké výši je hudebně a jaké má možnosti. Zrovna ta hravost, trochu netypická pro zadumanou ruskou duši, je osvěžující a ukazuje východní metal z jiného úhlu. Výrazné zapojení basy a elegantních kytarových riffů dodává Karmě na originální tváři, která se vymyká původním vzorům, ze kterých její hudba vyšla.

Velký bonus je lehká pěvecká brilance frontmana Naguala. Velmi dobrý zpěvák nedisponuje omamným zabarvením hlasu, sází na atmosféričnost, přesnost a všestrannost. Hodně dobrým tahem je to, že Nagual nevystupuje do popředí, ale dotváří ostatní nástroje, plyne spolu s hudbou a snoubí se s ní ve velmi bezchybné formě. Je to hodně variabilní clean vocal, který se nesnaží exhibovat a dokazovat posluchači, že může dál a výš. I to mě možná na Karmě hodně baví. V jejím projevu se tak projevuje jistá jazzová zdrženlivost a skromnost. Cit pro detail vůbec tuhle formaci charakterizuje v každé další skladbě. Minimalisticky znějící „Frozen Deserts“ se tak zvýrazní až při několikátém poslechu.

Karma Rassa se snaží v každém precizně pojatém kousku předvést, co všechno umí. Takže, jestli je ve skladbě „The Endless Universal Hysteria“ jazzová a ve „Frozen Deserts“ minimalistická, v „Look For Me Behind the Wall“ dokáže zabrousit na okraj doom metalového zvuku. Nepouští se do dalších velkých experimentů a drží se velmi dobré melodičnosti s výraznými basovými postupy.

Kromě velmi dobrých kytaristů Naara a Idegena, kteří v duchu Karmy netouží postavit se na okraj pódia a vykouzlit tisíce riffů pro pobavení publika, musím zdůraznit i podstatnou složku elegantně znějících bicích, za kterými sedí Albe. Neagresivní bicí jsou organicky zakomponované do celého projevu kapely a já osobně měla tendenci se na ně občas s potěšením soustředit.

talks_to_innerself_cover

Shrnuto, podtrženo, „Talk to Innerself“ je opravdu velmi dobrý počin, hodně kultivovaný, uhlazený a domyšlený do detailů. Technicky i umělecky, nebo spíš mohu napsat výtvarně. Je to barvitá, mnohovrstevná hudba s obrovským potenciálem. A to je od recenzenta, který nijak zvlášť nemiluje ruskou kulturu, největší poklona, které je schopen.

Images: Karma Rassa

Karma Rassa - Talks to Innerself

8.7