Recenze: Nocturnal Pestilence – Fire & Shade

Nocturnal Pestilence jsem ve své recenzi k desce „I, Eternity“ (k přečtení zde pro porovnání) strhal s tím, že šlo ve všech směrech o hudební katastrofu. O to více jsem byl překvapen s prvním poslechem nahrávky aktuální – „Fire & Shade“. Pokud si dobře pamatuji, kritizoval jsem jak produkci a instrumentální podklad, tak vokální sféru působící v podstatě nesnesitelně. Nocturnal Pestilence jsou zpět a na „Fire & Shade“ se představují ve zcela nové formě, což jsem tak nějak při psaní recenze na mou osobou haněnou desku tušil, a mé tušení se potvrdilo.

„Fire & Shade“ – pod jednoduchým, ale krásně rudým přebalem s vizuálním aktem, jenž má hluboký smysl pro muzikanty samotné, se skrývají zvukově libově zaznamenané tóniny, které vás všechny, kteří jste slyšeli předchozí tvorbu, utvrdí v tom, že nejde o jednu a tu samou kapelku (co se týče pocitů). Největší pokrok učinila zpěvačka Dark Zero, jejíž vokál je mnohem jistější, growly a blackově ukřičenější polohy jsou lépe podané, a nejedná se ani zdaleka o tak nepříjemný zážitek jako dříve. Je pravda, že v  některých pasážích, kdy se zpěvačka v extrémní poloze snaží o agresivnější a výše položený vokál, zní méně kvalitně, jakoby chraplavě, a to i v growlech, ale je to jen pocit v určitých momentech, celkově jde o potěšující pokrok.

Co mi však dovede vykouzlit úsměv na tváři, jsou čisté zpěvy, které jsou prostě líbezné, plné pozitivních a dojemných emocí. Samozřejmě by to chtělo ještě rozšířit rozsah, který je zatím omezený, více zesebejistit a experimentovat, ovšem to spíše naznačuji, že zpěv, a to jak extrémní, tak čistý, je zde čistým plátnem, na něhož lze přidávat další a další barvy. V tomto případě se naprosto nabízí. Písně jako takové jsou velice pestré, disponující jak rychlými kvapíky, tak až black´n rollovými pasážemi, ze kterých lze vyčíst vlivy Satyricon a jejich posledních aktů. Naopak jakmile zpěvačka rozezní svůj éterický čistý zpěv a do toho kapela sype“, postupy mi vzdáleně připomínají Myrkur (berte to s nadhledem, žánrově jde o úplně jinou hudební entitu). Narážím ale na styl black metal s čistým něžným zpěvem a agresivnějším podkladem“, což kouzlí ve znamení kontrastů. Co bych ještě vytknul, je použití českého otextování v „Labyrint mysli“, kde mi text přijde krkolomně poskládaný do instrumentální šablony. Je to kostrbaté, na druhou stranu se mi líbí zkreslení hlasu, což vede k jakémusi temnému vyjádření myšlenky.

Black metalové riffování, melodické šablony a tvrdě nazvučené bubny jsou protkány jemnými klávesovými nitkami, které tu a tam spíše dotvářejí podkres pod metalovou instrumentací (často zvuk klavíru), jindy si převezmou otěže v symfoničtějších náladách, či jsou použity samplová vzdušnější hudební vlnobití, jako u poslední skladby „LXXV (Deliverance)“, kdy songa doslova exploduje epičnem s nádechem dramatična. Zde mi přijdou na místě i jakési rozlučkové čisté zpěvy, které působí jakoby posmutněle, ale zároveň v nich lze vyčíst náznak nadějí. Pro mě doják v dobrém smyslu slova.

Je hudba rozháraná a neví kapela, co chce vlastně hrát? Anebo zda jsou jen muzikanti ovlivnění různými žánry a vlivy? To je vlastně jedno, protože to do sebe vše krásně zapadá, a Nocturnal Pestilence tak hrají otevřenější black metal, který si může získat i fanoušky z odlišných, i melodičtějších sfér. Rovněž je jasné, že nejde o nikterak originální tvorbu. Fire & Shade“ slepuje již řečené a spíše potěší než překvapí novotou. V tomto případě jde víc o podání samotné hudby než o tvoření revolucionářské muziky. Poslechněte si například Endless Desires“ a ucítíte Satyriconovské black´n rolly, ale z tohoto řádění se najednou vylíhne vzdušný čistý zpěv, působící jako z nějaké krásné romantické pohádky. NP jsou mi sympatičtí i vizemi, jimž se oddávají. Nejde o mnohokrát ohrané Satany, peklo a náboženské témata, ale o osobní prožitky z řad uskupení, které mají vzbuzovat zamyšlení se nad životem, beznadějí a následnou nadějí. Nad věčným bojem s pocity v našich osobních labyrintech mysli, ve kterých se často ztrácíme a nevíme kudy kam. Proto jde z nahrávky cítit pozitivní síla, emoce, které posluchače povzbudí v každodenním boji, ale skladby poukazují i na ty smutnější aspekty, které ony paprsky slunce následně protnou.

Fire & Shade“ Nocturnal Pestilence posouvá výše ke hvězdám, a to zvukově, instrumentálně, kompozičně, vokálně i vizuálně, až bych nepoznal, že jde o jeden a ten samý útvar, na něhož jsem kdysi sepsal tak zdrcující recenzi. Fire & Shade“ je deska, která nepřekvapí ničím objevným a spíše čerpá z pokladnice již řečeného, tudíž nepotěší milovníky progresivity a ojedinělosti, avšak způsob podání je sympatický, a to jak díky hezkým výrazným melodiím, příjemným  zpěvům, které jsou temné, agresivní i něžné a hladící, tak i střídáním nálad, vodotryskem pozitivních emocí a energie, a nakonec osobními myšlenkami vně lyriky, která se vyhýbá stokrát ohraným klišovitým tématům, jež ani nemá cenu více vypisovat. Fire & Shade“ je sympatické album, které není dokonalé a stále je co pilovat, v tomto případě hlavně hledat sebe sama, ale o to přece jde. Fire & Shade“ je dobrým odrazovým můstkem pro nalezení svojí vlastní identity a postup po cestě k naplnění svých vizí.

1. The Perdition
  2. Labyrint Mysli
  3. The Blood
  4. Endless Desires
  5. Jupiter’s Rage
  6. Trapped in Destiny
  7. LXXV (Deliverance)

Theo – basa

M. –  kytara

LinK – klávesy, samply

Alena Dark Zero – vokály, texty

Sheafraidh – bicí

Žánr: Symphonic/melodic black death metal

Země: Česká Republika (Praha)

Label: Polymorphe Records

Datum vydání: 21.03.2018

Délka: 43:32

Recenze: Nocturnal Pestilence - Fire & Shade

0.00
7

7.0/10

6.0/10

8.0/10

7.0/10

7.0/10

• Moderní tvrdá a živá produkce
  • Instrumentální, kompoziční, vokální, vizuální i myšlenkový posun
  • Rozmanitost

• Hudba je spíše ovlivněná již řečeným, Nocturnal Pestilence ještě hledají svůj výraz
  • Vokály jsou obrovským posunem, ale v určitých pasážích se dají neleznout nedostatky, které je třeba vypilovat

- Black, post, doom (sludge/stoner), ambient, noise, drone, post-rock, shoeagez (Harakiri for the Sky, Anomalie, Downafall of Gaia, Sedna, Belphegor, Horna, Blaze of Perdition, Hetroertzen, Sarkrista, Inferno, Alcest, Les Discrets, Lost in Kiev, Last Leaf Down, God is an Astronaut, Infestus, Marduk, Ad Hominem, Rotting Christ, Kroda, Baptism, Khors, Nokturnal Mortum a mnoho dalšího. Redaktor webů: Marastmusic.com, Metalirium.com, Bes Webzine.sk

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.