ONA je kapela z Třebíče a hraje, údajně, hardcore/metal. Na tom není nic zvláštního, až na to, že se jedná o vůbec první studiové album, na kterém se podílela zpěvačka Silva, jíž můžete znát z již neaktivního projektu LateXjesus. Ani nevadí, že není aktivní, neboť až ONA ukazuje, jaké kvality v sobě Silva ukrývá, a určitě se jedná o mnohem serióznější muziku, i přes to, že LateXjesus svoji energii měli také. ONA funguje od roku 2015 a letos se vytasila se sebevědomým debutem.

Už před jeho uvolněním se ONA prezentovala na koncertních pódiích, kde šlo znát, kudy se bude tvorba kapely ubírat a jakými kvalitami se bude moci pyšnit. Měl jsem tu čest už dvakrát a pokaždé se jednalo o jiskřivý výstup, v němž si dominanci prohazovala Silva, s výraznou originální vizáží, emotivním a akčním projevem (je dobrá showmanka a tvář kapely, kterou tak může prodat), s propracovanými technickými party zbytku skupiny, což značilo snahu o hudbu, která nechtěla býti prvoplánová, ale zároveň toužila být chytlavá. A přesně tohle dostanete i na debutové nahrávce „The Calling“, která sice není tak funkční, jako v živém provedení, má však své kouzlo, které vás donutí se k ní vracet.

Zmínil jsem sebevědomý debut a ano, nahrávka je sebevědomá, protože kapela přesně ví, jak chce znít, čeho dosáhnou a jakými prostředky si k tomu dopomoci, a to se na albu projevuje. ONA není jen hardcore, jak se skupina prezentuje, tu a tam je více do nu-metalu, tam zase pokouší alternativní metal, aby nakonec vše rozhýbala s údernými hardcore pasážemi, navíc se mezi jednotlivými žánry pohybuje tak sebejistě a přirozeně, až mezi nimi nakonec nebudete vnímat rozdíly a usoudíte, že ani vlastně nevíte, co kapela hraje, a že je vám to nakonec jedno. Na „The Calling“ se dají vycítit vlivy kapel, jako jsou Infected Rain, Jinjer nebo In this Moment, až na to, že ONA jde především svojí vlastní cestou.

Cestou větší temnoty, naštvanosti a syrovosti. „The Calling“ hraje jak na vyspělou techniku, která se nejvíce projevuje například v mém favoritovi  „Push the Finger Agains the Wall“, ve kterém dominují progresivně hrané rytmy, asi nejvíce ovlivněné právě Jinjer, přičemž v konečné fázi se song přiblíží k alternativním břehům, na velice emotivní projev vokalistky, jejíž hlas na desce prostě miluji pro jeho hloubku a k techničnosti kontrastní jemnost, v níž vás právě zaujmou zpěvaččiny čisté něžné polohy, někdy působící uklidňujícím dojmem, ve vší té explozivnosti.

Z projevu frontmanky doslova tryskají emoce různých barev. Chvíli vás ukolébá a uklidní, vnese naději a trošku světla do hutné temnoty svým čistým projevem, aby si na vás následně vylila zlost svým growlem a jinými extrémními polohami. Takto jsem Silvu nikdy před tím neslyšel a právě já, který jí znám z LateXjesus, nyní mohu prohlásit, že až s ONA se z ní stala opravdová zpěvačka, vyzrálá zpěvačka, která má našlápnuto. Některé pasáže znějí až šíleně, když se zpěv vokalistky přeline do nervních poloh.

Na začátku jsem zmínil, že debut nefunguje tak, jako při koncertním podání – je to proto, že naživo ještě mnohem více vyniká energie, emoce, vidíte ty muzikanty, jak precizně zvládají své party, a u muziky, jíž se ONA prezentuje, to platí dvojnásob, i když zde je hlavním problémem produkce, která je plochá, a kdyby byla vrstvenější, hutnější a pokropená živou vodou, mohla by působit jako nebezpečná výbušnina. V tomto případě má zvuk dvě tváře, tu negativní jsem už zmínil, ale ta pozitivní je, že tato plochost nechá alespoň vynikat všechny nástroje, které jsou zaznamenány v absolutní rovině i s vokálem, tudíž žádný instrument, ani zpěv, na sebe nestrhávají tolik pozornosti, aby jste si neužili ten zbytek, což ještě vylepšuje dokonale krystalická produkce.

ONA má venku debut, se kterým dává jasně najevo, co chce hrát, jak to chce hrát, a díky tomu jej může využít jako základy pro stavbu své nadějné kariéry, ve které, dle vyznění recenzovaného nosiče, ví, kudy by se měla ubírat. „The Calling“ je deska technická, temná, plná žhavé energie a osobní, zároveň mající citlivou duši. Nechybí ani hitový potenciál a špetka naděje ve vší té naštvanosti a syrovosti, a to vše je zde mixováno v jeden celek a až neuvěřitelně to funguje. Pro všechny tyto zmíněné body jsem desku v úvodu označil za sebevědomou a mohu přidat cílevědomou. Pokud máte rádi moderní metalové kapely, jako jsou Infected Rain, In this Moment a nebo Jinjer, je pro vás ONA absolutní povinnost.

Brzy vyjde rozhovor se zpěvačkou Silvií. Dodatek k hodnocení: za originalitu jsem udělil 70%, což je poměrně hodně, a ačkoli ONA obsahuje spousty vlivů, kterých si znalý fanoušek všimne, nemůžeme popřít, že je zde snaha o odlišení se, a především mi jde o to, že v České Republice třebíčská formace poměrně vyniká.

1. The Calling

2. Missed Calls

3. Lullaby