Rok 2018 by se mohl zapsat do dějin českého metalu tím, že v něm vzniklo několik mimořádných alb, která by bylo škoda přehlédnout. Jedním z nich je i „Haal-Å-Khul“ pražských melodiků Soul Decoder. Šest skladeb hodně našlápnutého EP představuje víc než dvacet pět minut napětí, křiku a nádherných kytarových momentů. Soul Decoder znovu předvádějí, že rozhodně nejsou jen to, co lze nazvat lokální kapelou. Ve zvuku došli totiž mnohem dál.

Soul Decoder se vyvíjejí poměrně zajímavě už od svého založení a s každou další realizací posouvají svůj styl blíž modernímu melodeathu a dál od melodické klasiky, ze které už v podstatě zůstává jen melodická kytara. Na albu „Haal-Å-Khul“ se děje nekompromisní hudba, libující si v kakofonii, která posluchači zvolna naleptává mozek. Je to hodně ostré, doslova to bobtná v napjatých žilách a snaží se vyhřeznout ven. Není to hudba pro široké publikum, dokonce ani pro publikum preferující melodický death metal. „Haal-Å-Khul“ je ve skutečnosti dost intimní projekt. Ve vší intimitě odřezává kousky masa a skládá je do poměrně nechutných obrazců. Výsledek je fascinující.

Duševní masakr motorovou pilou se člověku dostane snadno pod kůži, hlavně proto, že album výborně ubíhá, nezastavuje a nemá slabé momenty. K síle podání přispívá opět brilantní Matěj Kopecký, který mě kdysi posadil na zadek, když jsem slyšela naživo jeho harsh vocal. Tehdy jsem ke svému údivu zjistila, že i u nás se vyskytuje hlasový talent, zvládající hodně vymazlený growl se stejnou lehkostí jako parádně nepříjemný scream, mrazící člověka až do konečků prstů. Matěj je obrovský talent a nové album mu dává možnost vyřádit se ve všech barvách křiku, ukázat, co všechno může z člověka vypadnout a kolik to může mít forem.

Kytarová sekce Soul Decoder se na albu opravdu vytáhla. Od atmosférického intra se kytary vinou elegantně skrz našlápnuté rytmické pasáže a drží skladby pohromadě, nenechají náměty rozběhnout se do všech stran. A bicí Přémy Pláteníka jsou naprosto dokonale šílené, je to virbl tisíců krovek absolutně poblázněných brouků. Instrumentace alba je velký nadstandard, stejně jako vokál.

Kdysi jsem psala, že hodnotím česká alba trochu jinak než zahraniční. U kapel typu Soul Decoder nemusím nikoho šetřit. „Haal-Å-Khul“ je profesionálně zvládnuté album a nikdo ho nemusí opatrovat jako výjimečné dítě. Takže, ano, líbilo by se mi, kdyby ten neustálý pohyb kupředu vyvážilo víc těch fantastických melodických pasáží, ale není to nutné, to je otázka vkusu a kapela vsadila na velkou dynamiku. Vůbec by mi také nevadilo, kdyby album dostalo víc prostoru, natáhlo se standardně na full-length stopáž a mohlo tak využít víc hudebních nápadů. Ale zase, není to nutné, je zázrak, že vyšlo EP, a ještě k tomu tak kvalitní.

Konečným verdiktem je velká radost jednoho recenzenta. Radost z toho, že u nás vzniká taková muzika. Radost z toho, že to ještě muzikanti nevzdali a derou se kupředu, navzdory nezájmu většího množství posluchačů a navzdory všem těžkostem, které český metal zasahují ze všech stran. Soul Decoder řvou přes tu hradbu komplikací a ignorance médií, řvou z plných plic, a i když si nejsou jistí, jestli jejich hudba zasáhne víc fanoušků, řvou dál. A je to osvobozující řev, mořská vlna v malém českém rybníčku.

Soul Decoder - Haal-å-khul

8.4

8.0/10