Po vydání nové  „Illud Tempus” se strhla prudká lavina protichůdných reakcí. Mezi ně můžeme zahrnout kritiku, posměšky, ale i pozitivní nadšenecké reakce, mezi které, a to bez jakéhokoli zbytečného prodlužování, patřím i já. A to prosím pozor –  industrial metal neposlouchám, leč se elektronice v metalu nebráním. Mám však spíše rád black metalové smečky, zahrávajíc si s touto mimo-metalovou škatulkou disharmoničtějším způsobem, nebo ambientní elektroniku.

Proč to píši? Jeden řekl, že se mi současná tvorba War for War nebude líbit, ba co víc, že se mi třeba bude příčit. V tomto případě podle mě nehraje žádnou roli to, co Lord Morbivod hraje za žánr. Protože už jeho otisk činí i z neoriginální hudby originální. Je úplně jedno, jak tomu řekneme. Hodí se označení “Morbivod Metal”, protože právě tohle činí i z poslední řadovky „Illud Tempus” muziku, s  níž je úplně jedno, že ji běžně neposlouchám, ale i přes to, mě velice baví.

Takže je sice pravdou, že „Illud Tempus” není nikterak originálním dílem (hlavně Deathstars zde místy cítím), možná v základech vskutku není. Jenže Morbivodův výraz je opět nepopřitelný. Jeho smysl pro humor, zbarvení hrdelního vyprávění, atmosféra skladeb. Je to takové  to nepopsatelné cítění něčeho neuchopitelného v samotné muzice, něco co bych mohl označit za duši. A ta činí z hudby zpověď s vlastním vkladem. Vlastní tváří, která je jedinečná jako každý člověk sám, pokud je upřímný.

Vrátím se k tomu, proč by se mi jinak War for War, kteří začínali na syrovém “war black/thrash metalu” neměli za jiných okolností líbit. Jsou velice prvoplánoví, a to až běda. Předvídatelnost a uhlazená líbivost zde naboptnává na nevídaných rozměrech. Tyto sepsané pojmy hrají Lordu Morbivodovi do karet. Nepředvídatelnost není tím, co od podobné hudby očekávám a líbivost zde hraničí s návykovostí. To, co já sleduji jako pozitiva, však druzí budu brát jako zápory. Nic moc neřešíte, je jedno, že víte co se stane. Chytlavá a hravá stavba skladeb vás donutí na tyto myšlenky zapomenout, pokud to kapele dovolíte. Naopak si budete přát, aby některé melodické motivy pokračovaly ještě o minutku déle. Samotné písně se pohybují ve středních tempech. Vně nich jiskří trhané kytarové melodie a rozmáchlejší újezdy, kterým často nejsou cizí ani jednodušší, ale šikovné vyhrávky. Tyto kytarové melodie tvoří účinný celek s údernými primitivními bicími, které jsou nahrány tak, aby zapadaly do industriálního celku. Proto neočekávejte technické “maniakálnosti”, ale jednoduché klepání. Opět – hudba splňuje, co od podobně laděného tělesa očekávám.

Elektronické vlnobití v důlních šachtách War for War poodkrývá jeho skryté zdroje k těžbě pomocí atmosféry, která působí poměrně chladně. Správná industriální atmosféra je základem této nahrávky, vedle probírané melodiky. Udává zvláštní kontrast ke zvláštnímu nadhledu, jenž je zde obsažen. Avšak pozor, slova vyřčené při těžební činnosti War for War obsahují skryté, vážnější myšlenkové toky. Každý si může představit vícero obrazců ve větných spojeních, jakožto jsem to při posleších měl i já.

Zmíněný industriální kabát nenarušuje metalovou složku, která sama o sobě působí dostatečně syrově. War for War prostě metalově kují. Kapitolou samou osobě jsou vokální linie. Lord Morbivod – vedoucí směny Illud Tempus” si zanechává svůj klasický black metalový skřehot. Ten je však umírněn – myslím tím intenzitu a agresivní náboj. Občas je také nenápadně zkreslený, takže zní jako jakýsi tajuplný “chraplavý šepot”.

Lenka Machová (ex Ador Dorath) zde vyučuje operní zpěv. Její elegantně, do hudebních harmonií usazený, silný hlas hudbu vystřeluje kamsi do výšin nedohledna. S vokálním kolegou se krásně doplňuje a dává hudbě dramatický náboj, aniž by svými dovednostmi zbořila celek. A už je úplně jedno zda zpívá lyrické části, nebo jen doplňuje celkovou atmosféru svým bez-textovým pohlazením. Zpěvaččin projev sám o sobě posiluje industriální atmosféru nahrávky. A nakonec je potřeba zmínit rozmanitost kabátu. Zatím, co některé skladby roztančí svoji chytlavou povahou („Zápary a ohně”, „Světlo přítomnosti”), jiné se povalí jako přes hromadu sutin valivým pomalejším tempem („V těžní kleci květ”). každá ze skladeb má i mírně odlišnou náladu a vypráví svůj vlastní příběh. Osobně je mým favoritem poslední kousek Selhání”. Platí za melancholickou a asi nejvíce elektronickou skladbu, která donutí posluchače zamyslet se nad tím vším z úst Morbivoda vyřčeným, ale při tom neztrácí na chytlavé podstatě, která prostupuje celý materiál.

Neřeším, jak moc je Illud Tempus” neoriginální, prvoplánové, nebo dokonce kýčovité, protože všechno tohle, společně s chytlavostí, která zde opravdu na 100% funguje, působí velice zábavně a nutí mě k opakovaným poslechům. Tak proč bych něco více řešil? Illud Tempus” ani nemělo být ničím víc, než důlní zábavovkou. Je přesně tím, čím hlavní kapelník chtěl, aby bylo. Jedná se o svět, do nějž se Lord Morbivod pravidelně rád vydává a zve i vás fanoušky. Vejdete? Pak dostanete to, co má album splňovat, a zda se vám to líbí nebo ne, je už čistě na vás.

Brzy očekávejte recenze na další Morbivodovy projekty a rozhovor o všech jeho odlišných říších.

1. Světlo přítomnosti
  2. V těžní kleci květ