Rozhovor s Lordem Morbivodem – V podzemí je dojem z plynutí času docela jiný, než běžně cítíme my i nerosty

War For War za sebou mají vydání kontroverzně přijaté desky Illud temous“ (recenze zde) a úspěšné koncertování. Rovněž vyšla nová fošna Trollech – každý strom má svůj stín“ (recenze zde). Je načase podívat se pod povrch do důlních šachet, do království tisíce žil, a rozebrat, jak došlo k této důlní činnosti, co ji provázelo a co čekat příště, plus navštívit říši, kde každý strom má svůj stín. 

Zdravím tě, Lorde Morbivode! Album vydané pod hlavičkou War For War sklidilo velice různorodé reakce. Co říkáš na přijetí desky a čekal si takové reakce? Jak jsi celkově spokojený s šířením desky a prodejem? 

Už při tvorbě jsem tušil, že album pravděpodobně někteří lidé, kteří třeba i předchozí alba mají rádi, nepřijmou. Vedle toho jsem samozřejmě věřil, že své posluchače si to najít může i mimo obvyklý okruh vyznavačů. Ani na jedno jsem žádný ohled nebral, podstatná byla vlastní spokojenost, a samozřejmě také Lenky. Samotné ohlasy na vydané album jsou však více rozevřené, než bych čekal, některé možná až přehnaně zbožňující, jiné zas mluví o totálně špatné desce, špatném vtipu nebo demenci. Já ty velmi rozdílné reakce vítám, znamená to, že to ty lidi oslovilo, anebo je to zklamalo tak silně, že mají potřebu o tom psát. Mnohem horší by bylo, kdyby byly reakce průměrné nebo žádné. Prodeji se daří, nejde o žádná závratná čísla, ale pomáhají nám ty negativní ohlasy, je to dobrá propagace.

War For War učinili závratný vývoj ze spíše black/thrashového výrazu do industriálního. Co tě vedlo k této proměně a kdy ti začala tato myšlenka nahlodávat mysl?

Skoro rok předtím, než album začalo vznikat, jsem napsal dva texty, konkrétně „Světlo přítomnosti“ a „Zajištěnou cestu“. Asi jaro 2015 to bylo. Psal jsem to pod dojmy různých pozitivních změn v práci, a tyto dojmy jsem přenesl na představu důlního provozu. Že to bude pro War For War, to bylo zřejmé, ale jak jsem tou dobou dělal na ostatních kapelách, nechal jsem to až na někdy. Potřeba tvořit v tomto duchu zrála řadu let, ale až teď jsem si doplnil znalosti a bližší představy, jak to komponovat, aranžovat a jaký tomu chci udělat zvuk. Znovuotevření dolu War For War jsem plánoval, ale chtělo to ještě nějaký výraznější impuls, nový rozměr. Aby to mělo smysl.

Lenka Machová do celého konceptu skvěle zapadá. Může právě ona za to, že ses přiklonil více k tomuto žánru, nebo tě to napadlo, až když jsi ji přijal pod jméno War For War?

Měl jsem už dopředu zálusk na ženský zpěv na občasné doplnění. Jak to nebylo ještě na programu, příliš jsem se takovou otázkou nezabýval, ani nikoho nezkoušel oslovit. Když se pak Lenka nabídla se zpěvem, bylo poměrně brzy jasné, že právě to je ten impuls a že to přišlo ve vhodnou dobu. Představu o hudebním směřování jsem měl dost přesnou, ta také byla dodržena, a právě i Lenka se vyjádřila, že v tomto směru měla vždycky potřebu tvořit.

Kdy přesně a jakým způsobem tato spolupráce přišla? Přeci jen, dlouhou dobu se na scéně nepohybovala.

Koncem roku 2015 bylo několik akcí, kde jsme byli se Stíny plamenů, a byli tam také Ador Dorath. Udělali jsme si tam několik společných fotek, prohodili pár slov. Asi týden potom mi Lenka psala, že kdybych chtěl někam ženský zpěv, tak by měla chuť. To bylo pro mne překvapivé, sám bych si něco takového navrhnout netroufl, zvlášť, když jsem věděl, že žije ve Francii. Hned mě tedy napadlo, že pro War For War to bude přesně ono. Pak jsme si ohledně konkrétní realizace psali po internetu, posílali jsme si pracovní záznamy a texty. Nejdříve to mělo být zahostování tak ve dvou skladbách, ale rychle jsem pak dostal chuť jí přiřknout plnohodnotné členství v projektu a prostor všude. Skladby postupně krystalizovaly, a pak když přicestovala do Prahy, zvládla nahrát zpěv na celé album za jeden večer.

Jak si spokojený s jejím přínosem do skladeb? Podílela se rovněž skladatelsky, nebo je veškerá hudební/textová náplň pouze tvým dílem?

Pochopitelně jsem velmi spokojen. Vzhledem k tomu, jak jsem znal kvality jejího zpěvu, bylo jistota, že to bude paráda. Skladatelský podíl má, část zpěvových linek jsem sice pro ni připravil, sama ale složila většinu, obvykle i s textem. Přímo titulní text „Illud Tempus“ psala celý, v těch dalších to bylo různě, hodně jsme jich napsali společně.

Když jsme nakousli texty. Můžeš čtenářům přiblížit poselství Illud Tempus“ a co pro tebe samého jeho texty znamenají?

Lidé pracují ve všech možných oborech. Jestli se člověk v práci cítí dobře, to prakticky pokaždé závisí ne na druhu práce samotné, ale na atmosféře v kolektivu, vztahů nadřízených a podřízených. Sám vím, jak snadno může člověku vzít všechny ideály nějaký arogantní nadřízený, podřízený nebo kolega. A také vím, jak to může být nesrovnatelně jiné, když všem jde o stejnou věc a dobrou spolupráci. V dolech, kde každá chyba může znamenat ohrožení životů horníků, je to mnohem důležitější, než třeba někde v kanceláři. Některé texty na albu se tímto tématem zabývají hodně, a ač je to situováno do důlního prostředí, každý si tam může dosadit něco ze své práce. Další texty popisují buď konkrétnější formou nebo zasněnými zmínkami důlní neštěstí z nedávné minulosti. Případně i důlní štěstí. Sám název alba znamená „mýtický čas“. V podzemí je dojem z plynutí času docela jiný, než běžně cítíme my i nerosty.

O produkci ses postaral ty sám. Nepřemýšlel jsi o tom, svěřit to někomu jinému, kdo by mohl na tvoji tvorbu nahlížet jiným pohledem a dát ti své zkušenosti? Nebo ti to takto absolutně vyhovuje a jsi raději více sám sobě pánem? každopádně, zvládl jsi to na jedničku. Produkce je vyvážená a zvuk je pěkně čistý.

Já se v tom vlastním nahrávání a produkci snažím dělat pokroky, takže svěřovat celou nahrávku komukoli je pro mne nežádoucí. Mám přesnou představu o zvuku a pracuju na tom tak dlouho, dokud necítím plnou spokojenost. Sbírat ale zkušenosti jiných, to mi ku prospěchu je. Hodně mi pomáhá rozebírat podrobnosti kolem mixu a masteringu s bubeníkem Sheafraidhem, který sám provozuje regulérní nahrávací studio a zabývá se tím skoro nepřetržitě. U něho mimochodem vznikl zvuk kytar na albu.

O artwork se postarala Lenka. Grafiku máš na starosti rovněž i ty sám. Kdo měl přesně jakou úlohu, co se týče grafiky, a vyjadřuje dostatečně to, co jsi chtěl hudbou sdělit?

Lenka jakožto výtvarnice měla zájem podílet se i na obalu. V těch kresbách jsou dobře patrné motivy důlního světa v různém zasnění. Lze tam spatřit důlní štěstí i důlní neštěstí, tak jako v textech.

Četl jsem, že další dílo War For War bude opět jiné. Zdá se, jakoby War For War sloužili k účelu experimentování a zkoušení něčeho, co nikde jinde zkusit nemůžeš, kvůli příliš zaběhlému stylu. Mám pravdu či se pletu?

Pravda je v tom, že kupříkladu Stíny plamenů a Trollech mají smysl jako black metal, tam se to nikdy nezmění. Quercus je doom, to se taky nikdy nezmění. Prostor pro značnou variabilitu hudebního vyznění umožňuje Umbrtka, ale tam tvoříme společně s dalšími členy a také to má jiný smysl existence. War For War má pro mne další speciální význam, neříkal bych tomu účel experimentování, neboť to experimentování není. Je to prostor pro dlouhodobě krystalizující představy o nahrávkách, které jsou pokaždé o něco jiné, vždy tam ale je jasná vazba na předchozí.

Kam až jsi ochoten s tímto vývojem zajít? Nebo je to pouze přirozený průběh a netušíš, co bude dál?

Aktuálně vznikající album půjde celkem směle řadit žánrům EBM, aggrotech, harsh electro. Takový je úmysl a plán, dlouhodobá vnitřní potřeba. I tak to bude znít o hodně jinak, než jak zní běžní interpreti tohoto ražení. Mám tady většinou tendenci k tomu komponování a aranžování postupovat příliš po svém, a i když chci nějakou věc napodobit (a šlo by to snadno), stejně z toho nakonec vyleze něco jiného. Je to tak dobře. Co přijde někdy potom, nad tím prozatím nijak nepřemýšlím, hranice vývoje jsou dané tím, co mám a nemám rád za prvky v hudbě. Může vzniknout specifický pop, může vzniknout něco podobného tomu aktuálnímu a zrovna tak nelze vyloučit, že War For War někdy bude zase black metal.

Měli jste za sebou nějaké ty koncerty. Můžeš prozradit, jak jsi spokojen s odezvou na vaše živé sety a zda budou další koncertní aktivity? Mimochodem, jak bylo na festivalu Brutal Assault?

Vystoupení v současné sestavě doplněné členy Stínů plamenů bylo pět. Příjemný ohlas a zájem lidí byl na všech těch akcích, hodně si také cením, jak to zafungovalo v samotné kapelní sestavě. Každý se na to připravil doma, pak stačila jedna větší zkouška a rovnou koncert. Brutal Assault jsme si užili velice, mají to perfektně zorganizované a technicky zajištěné, lze než chválit. Po vystoupení jsem slýchal od lidí průběžně spousty komplimentů, na internetu už byly reakce rozevřené podobně jako ohlasy na album.

Když už rozebíráme tvoje aktivity ve War For War, nedá mi to nezeptat se na tvůj další projekt – Trollech. Jak bys fanouškům představil vydané album „Každý strom má svůj stín“? V čem je podle tebe stejné nebo odlišné od předchozích počinů? Asi se nemusím ptát, co tě inspirovalo při jeho tvorbě. 

Uplynulo několik let od prvních pracovních nahrávek až po dnešní hotové album se všemi náležitostmi. Myslel jsem původně, že to bude už v roce 2016 vydané, ale nakonec to zdržení ničemu nevadí, stále jsem s tím materiálem plně spokojen. Popíšu to jednoduše, je to hudebně i textově velmi podobné našim prvním třem albům, nejvíce se v tom dá spatřit V rachotu hromů. 

Co říkáš na návrat legendárních mistrů Master´s Hammer a to, že si s nimi zahraješ na jednom pódiu pod jménem Umbrtka? Určitě to pro tebe mnoho znamená. Co naopak fanoušci můžou čekat od Umbrtky? Jaké skladby například plánujete zařadit do setlistu? Nebo chystáte něco speciálního, ať je to už cokoliv?

Před deseti lety bych něco takového považoval za absolutní sci-fi. Vzpomínám si, jak jsem tím byl posedlý a snil o jakémkoli projevu ze strany Franty Štorma, vlastně pod War For War jsem udělal skladbu Sen o Master’s Hammer jako takovou představu, jak bych chtěl, aby to znělo, kdyby to existovalo. Ani náhodou jsem nevěřil a nedoufal, že by k obnovení činnosti mohlo dojít, natož že bychom se znali nebo jakkoli spolupracovali. K tomu všemu došlo, byl jsem z toho nejprve úplně u vytržení, ale postupem let to beru jako normální. Frantovi se Umbrtka zalíbil ještě před tím obnovením činnosti, i nápad na společný koncert byl už dávno. Aktuálně na to říkám, že teď je na to ta správná doba. Umbrtku pro koncertování doplní členové Stínů plamenů, jelikož jsou schopni zahrát to a zodpovědně se na to připravit. Budou tam hlavně staré skladby jako „Trolej“, „Legenda o špinavé rouře“, „Slunce“, „Umbrtkovo nádraží“, „Umbrtkovo dětství“, „Trakce a vozba do boha“, a pak o něco novější „Popelář“ či z posledního alba „Horizontář“. Bude to set asi na 50 minut.

Jedná se o výjimečné koncertní aktivity, nebo bys rád s Umbrtkou obléhal pódia častěji?

Je to výjimečné. Ideální pro nás by bylo, aby se nedělalo ani tohle, ale přece jen odmítnout dobře organizované akce, kde budem hrát s Master’s Hammer, to by byla škoda. Alespoň to tím budeme mít odbyté a pak další jeden koncert možná potvrdíme v roce 2020, až bude mít náš pán narozeniny.

Co vlastně ve svém volném čase momentálně posloucháš za muziku a máš nějaké tipy, jež bys chtěl doporučit svým fanouškům? Starší alba, která posloucháš, nebo nějaké ty novinky.

Stále si rád pouštím black metalová alba z devadesátých let, vedle toho sem tam něco nového s podobnou atmosférou. Kupříkladu mohu doporučit kapelu Darkenhöld z Francie, hradní black metal. Sem tam si poslechnu i modernější black metal, je toho spousty. Pak mám velice rád doomové kapely Skepticism, Shape of despair, Officium Triste a Esoteric. Vedle toho všeho jsem již delší čas zaměřen na industrial metal a aggrotech, což je právě zdroj pohnutek k budoucímu War for War. Doporučím celou řadu kapel: Mind Shredder, C-Lekktor, Amduscia, Centhron, Hocico, A7ie, Grendel, God Module, Distorted Memory a Synth Attack

Poslední slova patří tobě! Díky za rozhovor a hodně úspěchů na hudebním poli.

Zdař Bůh!

 

Rozhovor s Lordem Morbivodem – V podzemí je dojem z plynutí času docela jiný, než běžně cítíme my i nerosty

About The Author
- Fanoušek black, post, pagan metalu, post-rocku, ambientu a experimentů (Harakiri for the Sky, Anomalie, Sedna, Belphegor, Horna, Kroda, Khors, White Ward, Nokturnal Mortum, Dark Fury, Ad Hominem, Alcest, Tides from Nebula, Lost in Kiev, Last Leaf Down, Downfall of Gaia a mnoho dalších). Redaktor na: Flowee, Marastmusic, Metalirium, Bes Webzine

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>