Jste-li příznivci melodického metalu, určitě jste nepřehlédli brněnskou partu Rosa Nocturna. A pokud jste ji přeci jen přehlédli, zpozorněte. Je totiž opravdu o co stát!

Rosa Nocturna je český melodický symphonic-power metal s folkovými prvky a českými texty. Ano, je to celkem neobvyklé. Spousta kapel vsází na anglické texty a bere je jako jistotu a jako „líbivější“ pojetí. Rosa Nocturna je ale přesně ten příklad, který vám potvrdí, že i čeština dokáže být opravdu libozvučný jazyk, a upřímně, nedovedu si představit pro tuto bandu lepší provedení (byť některé písně mají i v anglickém jazyce). Střídají něžný ženský vokál s mužským, který se do toho místy opravdu nebojí opřít, a neskutečným způsobem jim to funguje.

Tímto bych se chtěla soustředit na jejich nejnovější počin, a sice album „Andělé a Bestie“. Album je velice zdařilé a užila jsem si jej do posledního tónu.

Jestli je něco, co bych opravdu ocenila, je to navození atmosféry každé jednotlivé skladby. Je vidět, že umělci do každé z nich vložili veškerou energii, a za mě nejsilnější skladbou je v tomto „Strach“. Líbí se mi, že se kapela nebála využít, mimo vysokých sopránů, hlubokých basů a dalších, i dětských vokálů. Při tomto songu jsem měla opravdu husí kůži. Celá atmosféra je podtržená dětským zpěvem, při kterém si mnozí můžete připadat jako v hororu. Do toho ještě zvuk deště. Tento song má zkrátka neskutečnou sílu a celou mě při poslechu pohltil.

Ale není to jen o hororové atmosféře, album je hodně rozmanité. Například „Lykantropie“ je úplný opak výše zmíněného „Strachu“. Melodie je houpavější, klidnější, už nepůsobí tak temně. Alespoň ze začátku. Místy přeskočí do akustických melodií, za chvíli vás naopak obklopí scream doplněný o rázný řez kytar a symfonické nástroje. Líbí se mi, že je song hodně progresivní, je rozdělený do jednotlivých partů a má to svůj příběh.

Jako další skvělý počin bych měla zmínit „Dopisy na frontu“. Je to jakýsi rozhovor mezi dcerou a otcem a tohle pojetí se mi opravdu hodně líbí. Celou skladbu podtrhují smyčce a houpavá tříčtvrteční melodie. Podle textu byste ji možná mohli zařadit mezi klasické české písně, které by se daly zpívat třeba u táboráku, ale v tomto metalovém pojetí tomu Rosa Nocturna dodala úplně jiného ducha. Celý příběh mě opět pohltil a nedokázala jsem se ubránit vžití se do něj.

Nevím, jestli by tu bylo něco, co bych mohla kapele vytknout. Osobně jsem typ, co má hodně rád rozmanitost, a jsem ráda, že mi tohle album při poslechu „nespadlo do pozadí“ a dokázala jsem ho plně vnímat od začátku do konce. Nicméně, dovolila bych si říct, že tady už je té rozmanitosti možná trošku moc a chtělo by to lehce ubrat. Občas jsem měla pocit, jako kdyby skladby nebyly z jednoho alba, ale poskládané z několika různých. Což samozřejmě nemusí být na škodu, ale mně osobně tam trochu chybí nějaká ucelenost. Skladby samy o sobě jsou jinak perfektní a musím říct, že Brňáci odvedli skvělou práci.

Další plus je i grafické zpracování coveru, který hned na první pohled navodí temnou atmosféru alba. K celému počinu se skvěle hodí a tohle album jen podtrhl.

Ať už jste fanoušky této kapely, nebo jste o ní nikdy neslyšeli, určitě se do tohoto alba „Andělé a Bestie“ pusťte. Věřte, že nebudete zklamaní.

Recenze: Rosa Nocturna – Andělé a Bestie