Metalcore, který vznikl snoubením melodického a death metalu a hardcoru, byl jistě největší revolucí v tvrdé muzice posledních dvou dekád. Ale vše se jednou obehraje a zprofanuje. Hardcorová scéna stejně nebyla nikdy příliš nadšená komerčními tendencemi metalcoru. Pro inspiraci tedy bylo nutné sáhnout někam jinam – do obskurnějších zákoutí tvrdé scény. Hardcore a black metal k sobě pasují jak párky a hořčice a v Německu (společně se sousedním Rakouskem) najdeme pár velmi důležitých reprezentantů tohoto stylu: Harakiri For The Sky, King Apathy, Implore, Dawnfall of Gaia, to je pár známých jmen, mezi která nepochybně patří také ANCST.

ANCST v současnosti funguje jako sólo projekt Berlíňana Tomase Schmidta, který sám skládá songy a ve studiu nahrává vokály i veškeré nástroje. Pro živá vystoupení má stálou partu muzikantů. Kapela začínala jako duo a funguje od roku 2011, původně pod názvem Angst ANCST je tedy stylizací tohoto německého slova. První LP „Moloch“ vyšlo v roce 2016 a „Summits of Despondency“ je jejich čtvrté dlouhohrající album. Celkově vzato jsou velmi produktivní; kromě čtyř LP vydali velký počet splitek a EP, v některých případech se jedná o experimentální dronové projekty. Řada alb vyšla na vlastní náklad, ale v roce 2018 ANCST podepsali smlouvu s vydavatelstvím Lifeforce Records, které vydalo „Ghosts of the Timeless Void“ a nyní také aktuální desku.

V hudbě ANCST se snoubí agresivita a výbušnost s melancholií a sem tam zabrousí i do atmosférické polohy. Hardcorový drive a black metalovou jedovatost střídají někdy až plačtivě emotivní momenty. Jejich sound nemá daleko k Harakiri For The Sky či King Apathy; některé riffy či sólové melodie silně připomínají muziku těchto kapel. Celkově vzato mu ale vlastní identita nechybí. V porovnání s Harakiri je ANCST o dost přímočařejší – dalo by se říct, že tito Rakušané budují hardcorovem vystuženou nadstavbu na rozmáchlé black metalové základně, ANCST naopak hrají krátké, rázné skladby, s o něco méně komplikovanými strukturami. V porovnání s King Apathy jsou zas o něco agresivnější.

Začátek alba je velmi ostrý, celá první třetina je jedna rychlá vypalovačka. První song „Kill Your Inner Cop“ je velmi výbušný. Tvrdý melodic-death metalový riff se tu střídá s hardcorovým drivem. Ostrý riff ve sloce „Final Hour“ si ANCST vypůjčili možná od nějaké švédské black metalové kapely, jako je Marduk, song má ale uvolněnější melodickou bridž a emotivní melodický riff žene song ke klimaktickému závěru. Zvolnění přichází se songem „The Burden of Hope Part“, který má až něžné instrumentální intro – nebo jeho první část, zatímco druhá část songu je emotivní. Jsou tu ale i úderné melodické HC pasáže.

V emotivnějších polohách ANCST opravdu dost připomínají Harakiri; tak je tomu i na následujícím pomalejším songu „Razed Eden“, který zaujme emotivními riffy a krásnými melodiemi sólové kytary. Další songy jako „Abysm of Existence“ a „Denazification“ jsou pěkně temné a depresivní, jak už napovídají názvy. Jsou plné nasranosti a žluči, hlavně druhý jmenovaný song má vyloženě bojovou náladu. Kdybych se někomu chystal cihlou vymlátit zuby, tak bych si k tomu asi pustil tento song. Jak je vidno z názvů songů, texty alba jsou příhodně depresivní a taky dost politické, což u kapely tohoto druhu jistě nepřekvapí. Konec alba je trochu volnější. Závěrečný song „Monolith“ má pomalejší rozjezd a po atmosférické středové sekci s éterickým ženským zpěvem přijde krátká výbušná pasáž, následovaná velkolepým, emotivním závěrem.

K poslechu „Summits of Despondency“ jsem ze začátku nepřistupoval jako fanoušek. Mám sice rád styl, který ANCST hrají, ale nikdy jsem jim nevěnoval pozornost, která jim náleží. Touto deskou si mě ale získali a tento jejich poslední počin bez váhání doporučuju, zvlášť těm, kteří podobnou hudbu sami vyhledávají.

Album vyjde 18. září u Lifeforce Records

0.00
8.2