Netajím se tím, že poslední dobou dávám přednost spíše moderněji pojatému black metalu před tím klasického střihu. Není to tím, že bych jej už neměl v oblibě. Spíše jsem začal hledat něco čerstvého a nového. Post-black metal mám rád poměrně dlouhou dobu. Jak šel čas, začal jsem objevovat krásy post-metalu, jenž ve svém nitru snoubí romantický a nebezpečný vztah doom metalu, sludge metalu a post-hardcoru.Tohle bádání se značně podepsalo i na mém vnímání black metalu, díky čemuž jsem už před delší dobou podlehl kapelám, které se stále pohybují v black metalové rovině, avšak ve vzorci zmíněných formací naleznete převážně sludge křivky a také post-hardcorové uřvanosti. Mixování těchto zvukových vibrací do black metalového žánru mě velmi přitahuje. To je důvod, proč jsem si oblíbil Downfall of Gaia.

A Downfall of Gaia je jedním z těch výraznějších představitelů moderního „sludge black metalu“. Kapela vznikla v roce 2008 a od tohoto roku stihla vydat 4 velmi dobrá alba. Kvalitativní úroveň se dala vycítit již na debutu Epos“. Black metalové riffy, jejichž syrové zbarvení pomrkávalo po sludge, přičemž album bylo protkáno depresivními zkreslenými skřeky a křiky. A tak Downfall of Gaia pokračuje do dnešních dnů. V podstatě mohu říci, že skupina si vždy držela svůj výraz a jen těžko byste hledali rozdíly mezi jednotlivými deskami. Němci však na každém studiovém zářezu předvedli solidní řemeslo v rámci zvoleného žánru. Písně plné emocí, nespoutané energie a záživné techniky. Jistě, že neplatí za nic výjimečně originálního. I v tomto žánru je toho opravdu mnoho. Řekl bych však, že DoG není tuctovkou.

Svůj standardní rukopis si hudební těleso drží i na poslední řadovce Atrophy“, která ani v nejmenším nemůže fanoušky německé kapely překvapit. Může však něčím potěšit? Rozhodně ano! Je zřejmé, že muzikantský útvar se nesnaží nijak experimentovat. Je uzavřený ve své zkušebně, do níž má dveře zamčené, a nezajímá jej jakýkoliv vliv zvenčí. Nepronikají k nim žádné rušivé vlivy, natož pak paprsky slunce, které by mohly muziku Němců nakazit pozitivní náladou. Hudebníci jsou introvertní ve svém vlastním světě, proto i jejich hudba zní uzavřeně a komorně. Pořád stejně, přesto působí čerstvě a kapelu vybarvuje v mírně odlišném odstínu chladné šedivé barvy.

„Atrophy“ je deska, kterou můžeme označit za typický Downfall of Gaia výraz. Tak jako vždy předtím, i nyní kapela sází na syrový zvuk. Celková produkce je zasazena do sludge syrovosti a bezútěšnosti. Produkce je hutnější než kdy před tím. Na předchozích studiovkách byl zvuk spíše plochý a ne tak „naboomovaný“. Díky tomu působil, spolu se zkreslenými vokály, agresivněji, jako raněný opuštěný pes štěkající na ulici v naprosto bezútěšném okolí všedního bezohledného života. Downfall of Gaia je nyní skupina „zahutnělejší“, přičemž vokály nejsou tak zkreslené. Jsou přirozeněji nakřičené a nepůsobí tak agresivně, spíše dávají průchod depresivnějším barvám.

To ale neznamená, že nejsou tak působivé. Anton a kytarista Dominik, který frontmana doplňuje, svými hlasy vytvářejí pocitovou paletu, jež působí nenápadně i díky vrstvené hutné produkci, ale v jejích jednotlivých detailech naleznete mnoho emotivních střípků, které postupně oceníte, jakmile se před vámi začnou postupně vyjevovat. Anton má spíše hlubší a umírněnější polohu vokálu, Dominik se pohybuje ve vyšších polohách. Oba hlasy jsou od sebe odlišné a báječně se doplňují. V konečném důsledku musím „Atrophy“ i díky produkci označit za album nejvíce ovlivněné právě sludge v historii kapely. Black metal je však neustále přítomen v samotných základech a také ve vokálech, které jsou někdy spíše uřvané, ale nezapomínají ani na černý kov. To však není u DoG žádná novinka.

I přes zvolenou produkci a spíše syrové jednoduché provedení hudby nezní deska jednotvárně. Každá skladba se odlišuje svými specifickými melodiemi, jež tvoří tvář každé kompozice, spolu s detaily. Ty jsou tvořeny buď výraznými vokálními party nebo silnými kytarovými kreacemi. Tyto zmíněné akty v určitých momentech zvolní masivní vrstvu zvuku, aby se vám přisály k mozku a pronásledovaly vás ještě dny po té. Například sólo ve druhé skladbě „Woe“. Nebo až doomově pomalá pasáž v „Ephemerol“, kde taktéž dominuje intenzivní depresivní projev kytaristy Dominika, kdy emoce doslova škrábou nehty o stěnu cely v chladných hlubinách vaší mysli.

Downfall of Gaia se svým albem „Atrophy“ představuje přesně muziku, již hojně vyhledávám. Uzavřená, komorní, syrová, naštvaná a posmutnělá. Prostě hudba, která uvnitř svého audio interiéru snoubí stěny syrového sludge s black metalovými výplněmi. Němci jsou stále stejní. Platí to však i pro působivost jejich tvorby, která se ani v nejmenším nerozplývá v důsledku kompoziční stagnace. V detailech je síla, a právě s nimi si Downfall of Gaia hrají. Pomocí nich se snaží neopakovat sebe sama a posouvat se kupředu. Při poslechu DoG a při psaní této recenze mi na mysl vyskakovalo italské jméno Sedna. Mnohdy mi Němci přijdou jako neurvalejší a primitivnější sourozenci Italů.

1. Brood

2. Woe

3. Ephemerol