Jednou v noci o půlnoci někoho v Chrudimi v paneláku napadlo, že udělá muziku. Ne black z kanálu, ba ani black z lesa, ale black z paneláku . A ono vlastně proč ne… Dnes se podíváme na black metalovou kapelu NOC a jejich EP z roku 2020.

Pokud jste jako já fanouškem starého black metalu ve stylu Darkthrone nebo Burzum, pak vás tento počin potěší. Nicméně skupina NOC mně osobně hudebně zapadá především mezi české kapely Sator marte, Moravská zima nebo Sekhmet.

Textově mě ale v hlavě hned naskakuje Umbrtka, která byla asi jasnou inspirací. Umbrtka se pohybuje okolo dělníků, staveb a muzika je takzvaně “šedá”. Tady cítím nějak to samé. To je za mě velké plus, protože je těžké do hudby dostat nějaký pocit. Tady se to aspoň částečně povedlo. Texty o sídlištích a “šedi” mě baví a je to zase něco trochu jiného.

Pojem EP je většinou spojený s něčím, co začíná a nebude to tolik kvalitní. V tomto případě to ale pánové bravurně zvládli, a na black metal, a ještě k tomu první nahrávku, zní hudba poměrně kvalitně. Je znát, že si 1218 a 1614 něco zjistili o skládání a kompozici hudby a na české poměry nahrávek, dělaných “na koleni”, vytvořili počin v tomto směru znějící dobře.

Ať to není ale jen samá pochvala. Musím konstatovat, že při poslechu, který trval necelou půl hodinu, jsem chvílemi ztrácel pozornost. Důvodem jsou moc dlouhé a stejné kytarové vyhrávky i slabší zvuk kytar. Osobně bych se v dnešní době přiklonil spíše k nahrání čistých kytar a následnému reampingu. Kytary by tak zněly lépe a mohutněji. Na druhou stranu by možná hudba neměla ten svůj pěkný feeling, který má teď. Reamping by samozřejmě odstranil některé chyby, které způsobil lidsky faktor. Znovu ale opakuji, že to není vždy na škodu a hudba má svoje kouzlo právě díky těmto „nedostatkům“. Připravte se na klasické “drbačky”, které jsou pro tento styl běžné.

Bicí jsou kapitolou, která mě osobně mrzí nejvíce. Pokud bubeník není přítomen, je třeba sáhnout do záloh virtuálních, a tam je potřeba si pohrát, a to hodně. Jinak je to slyšet a nahrávku to hned hází o několik stupňů dolů. V případě kapely NOC se bicí v podstatě povedly. Samotné bubny zní celkem dobře, protože dnešní virtuální bicí už umí vážně hodně. Klasickým problémem levnějších virtuálních bicích ale zůstávají činely. Tam je slyšet to „umělo“ při každém úderu. Bicí jsou jako celek ale celkem podobné živému bubeníkovi, ale tohle je potřeba brát s rezervou. I přechody by mohly být na více místech a jednotlivé pasáže by se tak aspoň hezky oddělily. Živé bicí jsou prostě vždy lepší.

Zapracovat by se dalo i na zpěvu. Blackový chraplák je v pohodě, problém ale nastává u “čistých” linek nebo vyprávění. Už nemáme dobu, kdy něco nahrát byl problém, a sehnat dobrého zpěváka, třeba jako hosta, už dnes taky jde. Čekejte prostě klasický black vokál, jak má být. Osobně bych se zaměřil i na vylepšení srozumitelnosti. Různé výkřiky by nemusely být tak hlasité, aby lépe zapadaly do celkové kompozice.

Zvukově se cele album prostě podobá starým blackovým nahrávkám, ale protože už není doba, kdy dobrý zvuk byl prioritou drahých studií, dalo by se na tom ještě o trochu víc zapracovat i při zachování toho starého zvukového nádechu. Nástroje jsou od sebe takzvaně odděleny a jejich mix není dotažený, vše by při větším úsilí mohlo do sebe více zapadat.

Obal EP je minimalistický, což je fajn. Ne vždy je potřeba mít grafiku za x tisíc a v jednoduchosti je krása. Prostě trojúhelník s nápisem NOC a černé budovy. Občas něco takového bohatě stačí.

Pánové by měli zapracovat ještě na propagaci. Bohužel informací o nich je málo a Bandzone a Bandcamp už v dnešní době nestačí.

EP se ve výsledku poslouchá vlastně dobře. Opomenu-li horší zvuk a sem tam příliš hlasitý výkřik, tohle si klidně rád pustím, když dostanu chuť zavzpomínat na starý dobrý black, jaký se dělal před lety.

NOC - EP 2020

6.4 Dobré
  • Skladby 7