Poslouchat novou desku Schammasch je jako důvěrné setkání se starým přítelem, který vám do života vnesl nečekané zážitky, nezapomenutelné prožitky, pronikl do skulin vaší duše a zanechal v nich esenci toho, po čem vždy toužila. Když slyšíte jeho jméno, vaše srdce začne bušit rychleji a čas se zastaví. Proto při zaznění prvních tónů „Srdcí beze světla“ pro mne přestává existovat běžná realita a ponořuji se do mnoha spekter jejich verze black metalu. Rukopis hlavního srdce kapely C. S. R. je i zde rozpoznatelný hned od začátku. Vrstvené riffy podpořené tajemnou basovou linkou zařezávající se do nicoty, pomalé rozjezdy, změny tempa – od tantricky pomalých pasáží po hřmotný chaos – ponechávající posluchače se zatajeným dechem, co přijde dál, šamanské bicí, procítěné vokály, čitelný a masivní zvuk, mystika šlehající svými plameny všude kolem. Jen se tomu stačí poddat a nechat se smést klidným, ale i zuřivým oceánem jejich hudby.

Schammasch pro mě vždy byli jednou z těch kapel, které se dokázaly vymanit ze zajetých kolejí temně metalového žánru a vynést na světlo nové myšlenky, které pak nádherně ve své hudbě vypěstovaly. Tito hudebníci se nikdy nebáli do černotou páchnoucího metalu zasadit zárodky jiných hudebních stylů a vytvořit tak nadpozemský mix. Vždy jsem plně obdivovala i jejich texty hovořící o objevování své vlastní spirituality, o pochodu skrz černotu, kdy při úzkostných pasážích cítíte, jak se vám trny zabodávají do bosých nohou, ale kráčíte tou hrbolatou stezkou dále a pak vystoupáte až do výšin. Vzpomínám na extáze, které jsem při jejich poslechu prožívala a nechala se unášet až nad hranice všech tónů. Bylo by však liché říkat, že „Hearts of No Light” na mě působí zcela stejně a má stejné jádro jako předchozí nahrávky. Na tomto albu se asi nejvíce projevují blackové sklony, je více atmosferické, více ztemnělé a nezaznamenávám na něm až takové duchovní hloubky, u kterých bych měla pocit, že mě rozervou na tisíc kousků. Chvílemi se může zdát, že zabředává do již slyšených blackových postupů, Schammasch to však mají relativně pod kontrolou a pevně se drží i svých kořenů v podobě umu objevujícího se na starších nahrávkách, který vyvěrá na povrch jako duchové minulosti. A možná právě proto by se v jejich případě dalo považovat zahrávání si s více klasickým blackem jako experiment stavěný na hutné půdě jejich originality. Shammasch se však neostýchali použít něco nevídaného, o čemž svědčí skladba „A Paradigm of Beauty“. Její začátek až tak podezřele nepůsobí, ale najednou se zvuk přetvoří do jakéhosi skočného heavy metalu/dark rocku a já nestačím zírat. Okamžitě mě napadá přirovnání s Bring me the Horizon, kteří se od svého původního žánru vzdálili na míle daleko. A bůh ví, třeba se Schammasch někdy v něco takového také vyvinou a my se na jejich koncertě budeme modlit za ty staré songy… A teď prosím alespoň to „Golden Light”! Nejvíce mi však tento pokus připomněl covery od skoro stájových kolegů Cradle of Filth, speciálně ten s názvem „Devil Woman”. Je až komické, že i v takovéto prapodivné poloze působí Švýcaři stále dobře, a tak i tento song lze považovat za zdařilý. Je chytlavý, neobvyklý, chce se vám skákat a skotačit. Je poměrně divné takové výrazy psát v recenzi na Schammasch, a tak trochu doufám, že tento styl se jim zas tak moc nezalíbí… 😀 I když jeho stvořitel C. S. R. se ke skladbě vyjádřil následovně: “Je to pro mě nejabstraktnější kousek, který jsem zatím napsal, jeho tvorba však plynula neuvěřitelně přirozeně. Nemohl jsem napsat nic upřímnějšího a přirozenějšího.”

Celkově na mě album působí jako směsice staršího materiálu a novějších myšlenek, vyjádřená více přímočaře, ale ani tak nepostrádající strmé hlubiny, jimiž je snadné nechat se stáhnout až na tvrdé dno plné rezonujících melodií. I když mi trochu schází jakási neviditelná éteričnost, která se na „Contradiction“ a „Triangle“ projevovala extatickou měrou, uchvacuje mě jeho hutnost a masivnost propojená s křišťálovým zvukem, jenž se rozpíná jako černá díra a pohlcuje veškerý prostor, který je kolem vás.

Pravdou stále zůstává, že Schammasch jsou na poslech nároční, a dát celé album na jeden zátah, a zachytit přirom všechny detaily, je těžké, takřka nemožné. A jestli chcete jejich říši pojmout celou, musíte nejspíše býti hudebními poživači, kteří si vychutnají každé zadrhnutí prstů o instrumenty. Pokud tedy toužíte po silném hudebním zážitku, který se vám zjeví hned zpočátku, ale opakovanými poslechy se bude prohlubovat, jsou tito švýčarští poustevníci to pravé.

Record label: Prosthetic Records

Datum vydání: 8/11/2019

Schammasch - Hearts of No Light