Na začátku tohoto roku vydal Metalgate český překlad knihy Black metal: Evoluce kultu. Svazek je opravdu podrobnou historií tohoto černého metalového žánru, který svůj hnijící zářez nechal navždy na hudební scéně. Celá kniha je prací britského žurnalisty Dayala Pattersona a její první edice spatřila světlo světa již v roce 2013. Jedná se vlastně o jakousi encyklopedii temnoty, okultismu a vyhraněných názorů spojených s rychlou, agresivní a pro někoho těžce uchopitelnou hudbou plnou nočních můr. Dayal ke svému dílu přistupuje velmi odborně a nenechá si uniknout žádný detail. Příběhy kapel skládá z rozhovorů, které s nimi za všechna léta udělal pro magazíny, jako třeba Metal Hammer. Všechny informace tak vlastně pocházejí z úst hudebníků, kteří stáli u samotného vroucího jádra. Autor se nesnaží o objevení něčeho velkého a šokujícího, nechce za každou cenu čtenáře fascinovat, ale poskytnout co nejpřesnější a nejdetailnější archiv. Dayal ani nikomu nevnucuje svůj názor, píše neutrálně a nechává čtenáře, aby si svůj pohled na věc vytvořil sám.

Ocitáme se úplně na začátku černé cesty, kdy black metal ještě nebyl nazýván black metalem, a velice rychle se řítíme ke krvavým událostem v Norsku, které daly vzniknout druhé vlně black metalu. A končíme u současných blackových kapel, které se odpojily od původní ideologie a hrají spíše hudbu založenou na hlubokých emocích. Každá kapitola se tak věnuje jedné kapele a popisuje její vznik od úplného začátku, jejich názory, filosofii, nahrávací tenchinky. Ke konci se Dayal věnuje některým scénám, třeba té polské.

Kromě moderní black metalové scény mě samozřejmě zaujalo i vyprávění o druhé vlně black metalu, jejímuž vzniku se dostalo v Norsku, kde byla provázena vandalstvím, sebevraždami, vraždami, okultismem, satanismem a vyhraněnými politickými názory. Bylo zajímavé objevovat vzájemné vztahy kapel, z nichž o některých jsem neměla ani tušení. Byla jsem také překvapena tím, s kolika kapelami, které dodnes známe, byl Euronymous v kontaktu a dokonce jim i radil. A nebyly to jen ty blackové.

Českou verzi určitě musím pochválit za obálku a grafické zpracování knihy, které se mi líbí více než původní anglická verze. Kniha je tak už svým grafickým zpracováním lákavá a přitažlivá. Nemluvě o tom, že v ní najdete i raritní fotografie, kterým je věnováno několik stran. Metalgate má na svědomí i druhý díl s názvem Předehra ke kultu. Jedná se o tenký svazek, jenž je naplněn dodatečnými rozhovory s interprety z Evoluce kultu. Čtenář má tak možnosti více zabrousit do celého podhoubí.

Black metal je stále ožehavým tématem, které i v dnešní době přináší hodně kontroverze, i když v trochu jiné podobě než při svém zrození. Každému, kdo chce proniknout do pekelných hlubin tohoto žánru, knihu jen doporučuji, nejspíše se jedná o jednu z nejlepších.

Autor: Dayal Patterson

Překlad: Michal Smolka

Vydáno: 2021 (anglický originál 2013, Feral House, USA)