Tenkrát v Německu…

Z popela death metalové kapely „Disobedience“ povstal fénix jménem „Calliophis, který nám v doomovém rytmu předestírá novinku. Ti, kdo si nemyslí, že temnosvitná depresivnost nepatří k pestrým barvám léta si album „Cor Serpentis“ asi nijak zvlášť užívat nebudou. Pro ty, kdo mají naopak pocit, že by se slunné léto mělo vyvažovat pořádnou porcí melancholické atmosféry, bude německá novinka docela příjemným poslechem.

„Cor Serpentis,“ to mi zní na první dobrou dost black metalově, takže jsem příliš nedoufala v to, že mě do práce bude skrz industriální Prahu a ponuré graffiti provázet nefalšovaný doom. Název klame tělem a ve skutečnosti mohu posluchače ujistit, že novinka kapely „Calliophis“ nevybočí ani na okamžik ze svého jednolitého tempa.

Přestože doomaři z Lipska hlásají, že jsou death – doom metal, hodně příjemně mě překvapila jejich čitelná inspirace stoner rockem. „Cor Serpentis“ se díky tomu poslouchá samo, klouzavě pomalé tempo zpomaleného lidského srdce, to je přesně zvuk, který všichni závislí na doomu a příbuzných stylech tolik oceňují. Pětice německých hudebníků, která světu nabízí jen svá křestní jména, Thomas, Matthias, Martin, Marc a Florian je parta klidných typů, kteří se nikam neženou. Dokonce i mezi alby, která doposud vydali (po pravdě, tohle je jejich druhé), stojí propast devíti let. Doom se prostě nikdy nikam nežene.

Album nemá velké ambice, pánové kloužou pomalu kupředu a nesnaží se oslnit hudebními nápady. Rádi sbírají podněty z old school doomu, rádi si hrají s akusticky znějící kytarou. Je to sázka na příjemnost v instrumentaci i melodice. Thomasův hlas je možná to, co dodává kapele ten přídech death metalu. Osobně jsem si musela chviličku zvykat, než jsem vklouzla do jeho pojetí, protože mám ucho naladěné na trošku jiný projev, nicméně když člověk slyší druhou skladbu, začne mu být příjemné i tohle podání.

Skladby stojí z velké části na kytarách, které jsou největší bonus německé pětice. Ostřeji a hodně kovově znějící, klouzavé a trochu syrové riffy, které nás vtahují do mírně psychedlické atmosféry jsou určitě nejsilnější stránkou alba. Oproti albu „Doomsday“ z roku 2008 se trochu ztratila výraznější melodika a drobné disharmonie i opírání se o zvuk z dávno zašlých let. „Cor Serpentis“ tak zní moderněji a harmoničtěji. Nemůžu se ale rozhodnout, jestli se mi to líbí víc. Možná mi v novém albu trochu schází tak výrazná a zapamatovatelná skladba, jako třeba „Eyes of Suferring.“ Na druhou stranu, doom nabíhá pomalu i do mozku a usazuje se rychlostí koroze, takže s rychlými soudy počkám, protože celkově se mi „Cor Serpentis“ dost líbí a časem může nějaká skladba začít zvolna korodovat v mých mozkových záhybech.

Němci vyvážili hodně zvukovou hladinu a líbí se jim, že skladbám nedominuje nic víc, než hlas vokalisty. Myslím, že je to záměr a experiment, který dává vyniknout minimalistickým pasážím v nitru jednotlivých písní. Silný dojem šumu nebo bzukotu tak v posluchači ustává právě jen v akustických kytarových miniaturách.

Líně plynoucí řeka, přelévající se přes náš sluchový nerv vypráví příběhy a pohádky. Japonský, německý, ale třeba i mongolský příběh má svého poklidného vypravěče a vyplatí se určitě poslouchat, co nám přináší. Je to mystická sbírka depresivních pohádek pro mírně vyděšené děti o velice smutných osudech lidí, kteří v životě neměli moc štěstí. „Calliophis“ tak navazují s úspěchem na děsivost bratří Grimmů, díky kterým se nejedno dítě bálo v noci usínat. Nicméně, při poslechu asi nebudete mít sklony k sebepoškozování a řezání si zápěstí, možná spíš k nadměrné konzumaci kvalitní brandy a kouření cigaret bez filtru.

Pro ty, kdo se skrz death metal nakonec ocitli v temném lese doom metalové hudby a podlehli jejímu kouzlu statické neměnnosti, bude tohle album dost cenné. Německá mystika se poslouchá dobře, je velice kvalitní a poctivá. Možná neohromí množstvím variací, ale tím, že stojí pevně usazená ve stylu a má svůj vlastní, osobitý charakter, mohu ji jedině doporučit. Pokud se „Calliophis“ pod hlavičkou Solitude Productions rozhodnou pokračovat dříve než za dalších devět let, budu hodně zvědavá.

Calliophis

Cor Serpentis

Země původu: Německo