Black metalu se v poslední době vyrojilo celkem dost. Mezi ty, kteří přispěli k této vlně, patří i brněnští Dark Seal se svým novým albem „Stvoření světa“.

Skupina Dark Seal nepatří na scéně k nováčkům a na novém albu je to znát, ovšem s určitými výhradami.

První věcí, která mě zaujala, bylo intro spojené s první skladbou. Trochu mi připadalo, jako kdybych v intru slyšel Dimmu Borgir, a čekal jsem po jeho doznění nářez. To se splnilo jen částečně. Dá se říci, že to nářez je, ale nic nového jsem nezažil.

Na můj vkus jsou skladby moc dlouhé, na black metal až příliš. A pokud už je skladba dlouhá, musí se v ní průběžně objevovat odlišné pasáže, aby song žil. Tady mám pocit, že skladby žijí pouze první minuty, ale pak se začne vše opakovat a “umírat”, až člověk nakonec ztratí pozornost. Samozřejmě to neplatí o celém albu. Místy jsou skladby dokonce velice nápadité a plné krásných riffů. Celé album je instrumentálně dobře zahrané. Je slyšet, že kluci už mají techniku zvládnutou hodně dobře, nicméně hrát a skládat muziku jsou podle mě odlišné věci.

Můj dojem ze songů na albu je asi takový: něco začne a jede to, jenže po chvíli opakování riffu už to začne nudit, když v tu ránu přijde melodická a nápaditá změna. Bohužel trvá tak dlouho, že opět začne nudit a vše zase spadne do podobných končin jako na začátku. Někomu se to může samozřejmě líbit, ale na můj vkus jsou songy zbytečně natáhnuté. Myslím, že to nebude příliš šťastné ani na koncertech, kde přeci jen člověk nechce stát pod pódiem a poslouchat stále se opakující kytary ve stejném rytmu.

Naopak za velice zdařilou považuji kvalitu zvuku na celém albu. To platí především pro bicí, jejichž zvuk je opravdu hutný, navíc bicí jsou velice dobře zahrané. V tomhle směru není co vytknout. Kopáky mají příjemný basový zvuk a cele bicí s hudbou sedí krásné dohromady.

Kytary jsou klasická blackovka  s tím, že zvuk je pojat spíše moderně, což samozřejmě vůbec nevadí. Kytaristi svou práci zvládají velice dobře, jen by podle mě mohli do hudby vměstnat trochu více melodií. Celkem mě celá kompozice skladeb i kytary připomínají takové čistě blackové Moonsorrow říznuté Trollech.

Co je za mě velká škoda, je zpěv. Bohužel textům rozumím jen málo, protože zpěvák má zastřený hlas. Barva hlasu je dobrá, ale v určitých částech jakoby nemohl popadnout dech a slovo nedokončil.  Možná by bylo lepší směřovat zpěv do výšek, aby se artikulace zlepšila. Jinak mi v zásadě ale nevadí a poslouchá se příjemně. Klasicky black zpěv, doprovázený občasnými čistými linkami a chórem, je velice dobrá volba a muziku to příjemně odlišuje od jiných.

Poslech devíti  skladeb o 56 minutách mi utíkal občas až moc rychle, abych v jiných pasážích naopak počítal minuty do konce. Nicméně to není celkově vůbec špatné a pokud má člověk rád například již zmíněné Moonsorrow, tady asi chybu neudělá. I když ti jsou stylově trochu, ale opravdu jen trochu jinde a hudbu mají doplněnou hromadou dalších věci, takže při jejich poslechu se nenudíte. Hudba jako taková mi ale přijde místy celkem podobná.

Není pochyb o tom, že si tato kapela najde své velké publikum. Ale stále je co zlepšovat. Nečekejte žádné rychlé sypačky ani příliš mnoho melodických vyhrávek. Nicméně ono to občas k příjemnému a nenáročnému poslechu stačí. A to je fajn.

7.0 Dobré
  • Skladby 7
  • Originalita 5