„Sociokat“ je první deska brněnských Nihillin a hudba na ní obsažena vychází z black metalu, do kterého jsou přidány prvky death a thrash metalu a black’n’rollu. Texty se zaobírají nihilismem, smrtí a nenávistí. „Sociokat“ vyšlo na dnešní dobu již běžně v digitální podobě a bylo nasdíleno na všech běžných hudebních servrech. Nicméně já se počítám mezi hudební fajnšmekry, takže jsem si požádal o kvalitnější kopii, abych do sebe mohl natáhnout onen myslitelův řád.

Absence bookletu mi trochu znesnadnila cestu k vědění, ale pro další pochopení to nebude mít žádné konsekvence. Deska obsahuje devět songů, včetně tří bonusů, s relativně krátkou stopáží. Takže zatáhnout závěsy a vzhůru do temnoty.

První song s názvem „Nihilin“ vás již v úvodu uvrhne do letargie umírajících, a z téhle cesty není návratu. Po hudební stránce nijak nevyniká a od rychlejšího začátku vás posune k pomalému poznání. To druhá věc „Cold Bitch“ je už trochu jiné kafe. Kromě toho, že se jedná o jedinou skladbu v angličtině, je také poněkud jednodušší a jistou ponurostí i hudebně oplývající, takže pokud vám zůstala nějaká radost, tak po poslechu této věci ve vás zůstane jen… zmar. Třetí věc na desce nese název „Až přijde tvůj čas“ a patří k rychlejším kouskům, které lze na desce najít. Zde lze asi poprvé zaregistrovat onen black’n’roll a song bude určitě patřit na koncertě k těm s největšími ohlasy. Na desce patři tento kousek k mým oblíbeným, stejně tak jako pátý song „Jako Oheň a Led“. Svou stopáží je nejdelším a je jakoby souhrnem toho, co Nihillin hrají. Nelze to považovat za něco, u čeho bych si zkrátka sedl na zadek, ale určitý potenciál tam je. Zbytek desky až na pár mimozemských výstřelů nijak nad albem nevyčnívá. Ostatní songy jsou něčím, co jsem na desce už slyšel, na druhou stranu je však nelze jen tak přejít. Bonusové skladby jsou zřejmě právě tím co kapela nahrála už dříve. Je to poznat především díky trochu surovějšímu přístupu , od kterého se aktuální tvorba lehce vzdaluje.

Celkově je album „Sociokat“ dospělé, ale lehce pokulhávající za hudebně zralejšími spolky. Na tuzemskou scénu jsou pánové vybavení solidně, ale na nějaký větší záběr to nevidím. Desku jsem si poslechl několikrát, ale až na zmiňovanou pětku nelze najit žádné hudební lahůdky. Textovou stránku by chtělo taky trochu poladit, není to úplně láska – páska, ale daleko to do toho nemá. Nicméně jde o první počin a nechtěl bych jim vzít ambice dělat kvalitní metal. Co však vidím jako průměrné, zlatým neoznačím.

Seznam skladeb:

1. Nihillin
  2. Cold Bitch