Black metal českých luhů a hájů jede. Máme tu celkem dost kapel kvalitních i horších. Třetí EP od projektu NOC je někde na pomezí. Tak si to trochu shrneme.

Nějaký ten pátek zpět jsem dělal recenzi na jiné EP od stejného projektu, a i tehdy byly moje pocity smíšené. Stejně je tomu i nyní, bohužel ještě o trochu více.

První, co mě hned zarazilo, byl zvukový posun. Možná si říkáte, že zvukový posun je spíš k dobru věci, ale moje uši slyší v tomhle případě něco jiného. Zvuk mi prostě přijde horší. Těžko říci, čím to je, jestli to pánové takto chtěli nebo jestli jde třeba o změnu techniky. Opravdu netuším. Ovšem pořad se pochybujeme  především kolem kapel, které  do nahrávky nenasypou a ani nemůžou nasypat haldy peněz. Jak jsem psal již minule: komu nevadí takový ten starý black zvuk, toho tento počin neurazí.

K zásadní změně došlo především ve zpěvu, který zní tentokrát jen minimálně blackmetalově a nahrávka je spíše postavena na “čistém” křiku. Za mě je tato volba úplně v pořádku, byť není dokonalá, ale svou jistou temnou atmosféru to má. Občas zpěv trochu zatahá za uši a sem tam je slyšet jistá faleš, ale nic hrozného v tomto žánru, slyšel jsem i věci které jsem raději hned vypnul. Což se tentokrát nestalo.

Nějaký čas jsem věnoval srovnávání aktuálního EP s tím, na které jsem měl tu čest psát recenzi minule.  Jak už jsem psal, zvukově je zřejmě celkově horší, nicméně jednotlivé instrumenty zní naopak hodně podobně a i technicky jsou zahrané na stejné úrovni jako na předchozí desce. Teď je řeč především o kytarách. Zkrátka starý dobrý black metal, u kterého mi je zvuk kytar sympatický a dobře se poslouchá. Na novém EP se zvuk kytar jen více táhne a mají celkově víc prostoru. Muzika je díky tomu dynamičtější a zajímavější.

Ani v případě bicích se moc nezměnilo. I když znějí o něco lépe něž posledně, jsou stále umělé a nesedí mi tak, jak bych si při své osobní úchylce na bicí představoval. Nicméně svou funkci rytmického nástroje plní. Bohužel je to to jediné, co dělají, k žádným převratným novinkám v tomto případě nedošlo.

Je vidět, že pánové už nějakou tu zkušenost s hudbou mají, a jejich tvorbu budu rad dále sledovat. Bohužel občas je pro mě těžké se nějakým materiálem prokousat, i když je třeba krátký, jako je tomu v tomto případě. Celé EP má něco přes 17 minut, což bohaté stačí. Obsahuje jen dvě skladby, třetí track je pouze směsice zvuku plus nějaké ty klávesy. Ostatně pro utváření atmosféry proč ne, jen bych příště volil něco podobného dát i na začátek a třeba jen v minutové délce.

Má pozornost se k tomuto projektu bude upírat i nadále. Doufám, že pánové se příště zaměří víc na práci se zvukem, zlepší čistý vokál a snad aspoň pro samotnou nahrávku bude někdo tak hodný a nahraje bicí živě nebo je alespoň napíše nějaký kvalitní bubeník. Pak se možná projekt NOC bude moci rovnat třeba i mým oblíbeným Naurrakar, kteří jsou za mě na české scéně jedni z nejlepších a řekl bych, že pro NOC i velmi inspirativní.

6.4 Dobré
  • Skladby 6
  • originalita 7