Tak to se mi dlouho nestalo. Dlouho jsem nedostala k recenzi něco takového. Vydavatelé obvykle znají své recenzenty a trochu jim podkuřují. Takže, dostat k recenzi rock, to pro mě bylo, jako sledovat postupně se formující zjevení panenky Marie. A to zjevení bobtnalo s každou další písní finských Rough Grind víc a víc.

Čtveřice z Jyväskylä vytváří hudbu, kterou nemůžete poslouchat bez plechovky piva v ruce. Což není náznak toho, že byste se museli raději ožrat než poslouchat rock. Je to vlastně kupodivu hodně chytlavá záležitost, která se nesnaží technicky oslnit. Pánové, kteří jako by vystoupili z čistých sedmdesátek, nám nabízejí puristicky dokonalý obrázek motorkářského klubu, kde se líně vine dým ze silných cigaret, pivo je trochu řidší (asi Heineken) a zvenčí hřímá motorka, odjíždějící do západu slunce na nekonečně vypadající dálnici…

Je to klasika z klubu, kde většina přítomných překročila padesátku a třásně na jejich sedlech už značně prořídly. Dobře se poslouchá a neurazí. Taková ta fajn hudba, když máte dlouhou cestu na dovolenou a potřebujete neusnout. Užíváte si pocit letmého doteku omšelosti, jemně nedotažené úseky vám připomenou vlastní začátky na kytaru a občas si s kapelou zazpíváte, protože nikomu holt není dvacet věčně.

Dobře, trochu se šklebím a trochu usmívám a jako kritik mám tendenci to celé odsoudit, dát palec dolů a říct, nic moc. Jenže ono to má punc roztomilosti a hudby, kterou poslouchali rodiče, a osmdesátkových laciných komedií a pohody. Mám naprosto neodbytný pocit, že Rough Grind nechtěli přijít se zlomovým albem a ukázat nám všem, jak se dělá pořádná tvrdá muzika. Mám pocit, že si čtyři chlapi prostě chtěli vydat desku, aby ji mohli rozdat dalším kamarádům. Že to udělali tak nějak na pohodu. A že si užili ve studiu strašnou srandu.

Protože musím album ohodnotit, dávám mu čestnou půlku z desítky. Oni se neurazí, že by někdo podhodnotil jejich tvorbu. Objednají si další pivo a řeknou, že užívat si je někdy lepší než zoufale tvořit.

Rough Grind

Four For The Road (EP)

Země: Finsko