V temnotě je prý krása… A slovinští Snøgg nejenom, že se s tímto tvrzením ztotožňují, ale zároveň ví, jak pomocí hudby tu temnotu udělat co nejkrásnější. Nestarají se přitom o zašlá a zkostnatělá pravidla, která určují, jak by měla vypadat správná pochmurná hudba, ale otvírají dveře nových prostorů. Svou mysl nechávají volně létat po hlubinách vesmíru, a jejich muzika tak působí jako návštěva z jiné dimenze. Ve svém uměleckém výrazu neholdují jenom black metalu, ale je zde obsaženo mnohem více. Zaujmou především ambientní zvuky, které posluchače dokážou zcela obejmout a stáhnout do nekonečných končin stinných lesů, nad nimiž září množství hvězd.

Pomalu našlapujete po nerovné cestě a bojíte se, co na vás vyskočí zpoza stovky let starých stromů, majestátně se tyčících nad vaší hlavou. Občas vás strach přemůže, a tak stojíte na místě, uši máte napnuté a čekáte, jestli další salvu této kapely přežijete. A pokud ano, doufáte, že vaše emoce nebudou cítit nejistotou a strachem. Nakonec stejně zjistíte, že nejlépe uděláte, když podlehnete a necháte se unášet na vlnách tohoto černého oceánu, který vás zavedl na místa, o kterých se vám ani nezdálo. Tahle hudba vás velmi ráda pohltí. Její temné objetí vás nepustí dříve, než zazní poslední tón. A vám se to líbí! Ladně objevujete neznámo hustých hvozdů, toužíte prožívat utrpení, a přitom hledat smysl bytí.

Ano, nějak takhle jsem se cítila při poslechu nového alba The Ritual of The Sun“. Již od počátku jsem tušila, že tento zážitek bude silný, a nemýlila jsem se. Nejprve jsem si myslela, že se bude jednat o čistě black metalový projekt, ale černý metal se na nahrávce objevuje pouze v podobě pár riffů, které občas nesměle vykouknou z husté vrstvy ostatních zvuků, vytvářejících pohlcující atmosféru a tvořících neproniknutelnou hradbu táhnoucí se skrz celé album. Jejich intenzita se střídavě snižuje a zvyšuje. Vám při tom opravdu tuhne krev v žilách, a když už máte pocit, že jste zcela utopeni v černotě, rozsvítí se nad vámi malinké světlo v podobě recitačních a sborových vokálů, které ženou nahrávku zase trochu jiným směrem a dávají větší prostor zádumčivým a agresivním kytarovým riffům.

Snøgg jsou příjemným překvapením. Mají odvahu bořit hranice zažitých škatulek, mají kuráž vás při poslechu zadusit temným světem. Mám však obavy, že jejich dílo je tak undergroundové, že jej může pochopit jen pár lidí, a tak navždy zůstane ve stínech jen pro vyvolené. Nejspíš to tak ale má být…

9.2 Awesome
  • Songwriting 9
  • Zapamatovatelnost 10