Z Ruska toho přichází spousta. Něco je kvalitní a něco ne, a to samé platí v hudbě. V Rusku většinou umí muziku dělat, ale občas to skřípe. Dnes se mrkneme na projekt s názvem Spell of Dark a album „The Vastness“.

Jakožto recenzent musím na hudbu koukat z mnoha úhlů a když se mi něco nezdá, je fér napsat, že mi tam něco nesedí. Toto je přesně ten případ. Album z roku 2019 s názvem „The Vastness“ je určeno pro milovníky starého, pomalého black metalu. Říkal jsem si, jestli je zvuk a koncept celého alba takto pojatý záměrně, nebo jestli jeho tvůrce prostě nemá možnost to udělat lépe. Nedávno jsem viděl film s názvem Psycho Goreman z roku 2020, který je kompletně natočený v 80’s stylu. Žádná přehnaná digitalizace, pouze kostýmy. A vypadá to skvěle! Pak jsem narazil na jednu recenzi, kde se pravilo, že na film z roku 2020 by mohlo vše být kvalitnější a nemuselo by to vypadat jako 80’s film. Tomu člověku jednoduše nedošlo, že tvůrci přesně tohoto chtěli docílit. Do podobné situace jsem se dostal při hodnocení alba „The Vastness“. Prostě si nejsem jistý, jestli jde o záměr a má to takto znít, nebo jestli by umělec býval byl rád, kdyby se album neslo v modernějším duchu. Je tedy jasné, že z tohoto úhlu album nemůžu dostatečně posoudit. Co ale posoudit mohu, je vše ostatní. A to je pro mě bohužel zklamáním. Atmosférické a mírně depresivní věci mám rád, ale musím z nich cítit, že to tak má být. A v tomto případě to bohužel necítím. Na druhou stranu chápu, že vše tvoří jeden člověk. I tak si ale myslím, že by se to mohlo zvládnout lépe. Jsem toho názoru, že je do jisté míry třeba jít s dobou a opustit staré kořeny, které už lehce vyhnívají.

Co se hudby a zvládnutí cele nástrojové kompozice týká, to už ovšem tak zlé není. Ten člověk ví, co chce, a přesně to děla. Ví, jak mají všechny nástroje znít a co mají dělat. Technické stránce není co vyčíst, jen mám problém to autorovi uvěřit. Zkrátka a dobře mi celá ta melancholie a temná nálada alba přijde až moc uměle vytvořena.

Kytary jsou taková pomalá, depresivní, blacková klasika. Zrovna v téhle odnoži vymyslet něco navíc je nadlidský úkol. Nicméně znějí dobře a přinášejí přesně to, co se od daného stylu očekává. Žádné rychlé “drbačky”, žádná šílená sóla, proste jen pomalé vyhrávky, které navozují příslušnou atmosféru a emoce.

Pokud máte špatnou náladu, není dobrý nápad si právě tenhle počin pouštět. Ale jestli máte prostě rádi pomalý black metal, je volba tohoto projektu celkem dobrým tahem.

Sám jsem bubeník, takže se na bicí obecně zaměřuji asi trochu víc. Je mi líto, ale v tomhle případě jsem zklamaný a značně nespokojený, protože tady se dalo vymyslet poněkud více než jen přímočaré bouchání na par věci z cele soupravy. V dnešní době si u bicích si můžete dovolit vše, různě kombinovat žánry a styly hry, a ne se držet starých klišé. Pokud bylo záměrem zachovat pocit starého blacku, zřejmě to stačí, ale nějaké variace na bicí by celku dodaly více života a atraktivnosti.

I zpěv je klasikou daného žánru a nedá se o něm říct nic moc víc nebo ho nějak blíže popsat. Osobně by se mi víc líbily v tomto stylu například pasáže čistého zpěvu nebo nějaké výkřiky, které vlastně ani nemusí znít nějak extra, ale hudbě by dodaly pocit “temna”. Tohle bylo krásně slyšet například u mnou nedávno recenzovaného alba pražských Naurrakar, kde byl vokál zvládnutý naprosto ukázkově.

Naopak příjemným překvapením jsou nečekané klávesové party, které zní velice dobře a dají hudbě jako správně koření něco navíc, co umocní její atmosféru. Tohle se mi moc líbí.

Celkové vzato cele dílo nezní špatně a lidé, kteří podobné věci poslouchají a nejsou hudebně příliš nároční, je ocení. Na one man projekt je to celkem hezky zvládnuté, ale asi je dobře, že toto nebude hrát live. Neumím si dost dobře představit, jak by to na takovém koncertě vypadalo. Možná v době pandemie, kdy se muselo na koncertech jen sedět. To by asi šlo. Pokud ale máte chuť na klasicky znějící pomalý black metal a nechce se vám moc přemýšlet, tohle by mohla být celkem hezká volba.

5.0 průměrné
  • Skladby 5
  • Originalita 5