Recenze: Demimonde – Cygnus Oddyssey

Demimonde to u mě měli těžké. Nejedná se o muziku, jíž bych běžně poslouchal. Přesto mi přišla poměrně zajímavá prezentace, jak hudební, tak vizuální. Těžké to měli také proto, že k tomu všemu tvoří náročnou muziku na poslech. A tak pro mě bylo zaposloucháváni docela zapeklité. K pochopení myšlenek kapely mi překvapivě dopomohl jejich koncert, který se uskutečnil na vyhlášení cen Břitva (report zde). Střetnutí se s koncertní prezentací tohoto uskupení mi dovolilo více nahlédnout do myšlenek Demimonde. Spatřit, o co vlastně kapele jde a jak skutečně těleso funguje.

Pomohlo to, opravdu. Najednou se mi i studiová tvorba těchto sci-fi vypravěčů dostávala více pod kůži. Uchvácen vizuální stránkou a pobaven komiksovým sci-fi příběhem klasického žánrového střihu (boj dobra a zla, jež se snaží o moc), jsem začal desku poměrně hojně protáčet ve věži. A to i přes to, že mi po poslechu v hlavě nikdy nezůstal uchován žádný motiv, jenž jsem slyšel. Snad jen krom intra.

Bodejť by ne, Demimonde jsou progresivním avantgardním vesmírným plavidlem. V jeho zevnějšku z neidentifikovatelného materiálu se nachází spousta anomálií. Ihned po intru „The Final Destiny“, jež vás úspěšně uvede do děje, následuje barvitá exploze samplů a efektů. Ty po sobě střílí lasery hlava nehlava. Samply se předhání s metalovou, technicky bravurně zahranou instrumentací. Problém je, že nevím, která je ta hlavní vrstva a která ta podpůrná. Samplů je totiž tolik, že hudba působí mnohdy nepřehledně a překombinovaně (co teprve koncerty). K nepřehlednosti a meziplanetárnímu chaosu přispívá také zmíněná techničnost. I tak je náročné vnímat, kdy a kam udeří palička a kdy hraje ten a ten riff. Progresivní bicí party jsou každých pár sekund v úplně odlišné rytmické stylizaci. Riffy jsou spletité, jako osudy komiksových hrdinů. Abyste se z toho nezjančili, kapela naštěstí Cygnus Oddyssey“ nahrála v čistém zvukovém plášti. Díky němu budete mít alespoň šanci pochytit co nejvíce motivů a poslech si i tak užít. Chvála k produkci směřuje také ohledně vokálu. De.polar se se svými rozmáchlými hrdelními impulsy neztrácí. Dokonce si vychutnáte jeho široký hlasový rejstřík.

Death, groove, občas black, snad všechno v jeho hlasivkách naleznete. Tento maník svým přednesem baví a na koncertech k tomu všemu přidává i vhodný herecký výkon (z kapely žel odchází). V podstatě ve všech bodech je poslední řadovka dál, než Mutant Star“ z roku 2000. Ať už v rámci zvukového ošetření, tak i v případě techniky hráčů. Jen je toho na člověka trošku moc a leckomu bude sympatičtější právě debutové přehlednější album. Vypíchnout svého favorita by bylo marné, protože desku vnímám jako celek. Je to soundtrack ke sci-fi příběhové linii a já jej nemohu a ani nehodlám trhat. Krom toho je těžké najít záchytný bod v tak šíleném vesmíru. Přirovnávat je k jiným skupinám také není zrovna šťastné. Technicky i samplově zmutovaní Pain s extrémním vokálem? Těžko říci.

Stačí vysvětlení, že u nás nikdo takhle nehraje. „Cygnus Oddyssey“ je albem vhodným pro milovníky sci-fi žánru a progresivního/technického metalu s extrémním vyzněním. Je to taková záležitost pro „fajnšmekry“, které baví s hudbou bojovat. Pro někoho kýč a chaos, pro jiné zábavnost a hravost. Pro jedny technická dokonalost, pro ostatní nestravitelná „magorovina“. Příběh končí otevřeným koncem s možností pokračování. Zaposlouchávání „Cygnus Oddyssey“ u vás skončí možná stejně. Zda je to dobře, anebo špatně si už rozhodněte sami.

1.The Final Destiny

2. The Generation Ship

3: Event Horizon

4. Te Kore

5. Data Breed

6. Singularity (Absolute Word Explanation)

7. Laval Formation

8. Dark Matter

Afagddu – basa

Bizzaro – bicí

Tintas – kytara

De.polar – vokál

Label: Metalgate

Žánr: Avantgarde/progressive metal

Země původu: Česká Republika

Délka trvání: 45:49

Datum vydání: 10.08.2016

Recenze: Demimonde - Cygnus Odyssey

Recenze: Demimonde - Cygnus Odyssey
8.2

7.0/10

8.0/10

Produkce (90% ale za překombinovanost a nepřehlednost mírně strhávám)

7.0/10

9.0/10

10.0/10

• Skvělá technika
  • Hravost a pestrost
  • Skvělá sci-fi atmosféra
  • Povedený komiks jako doplněk příběhu
  • Produkce

• Občasná nepřehlednost díky množství samplů a efektů. Také metalová složka bude pro mnohé oříšek

Recenze: Demimonde – Cygnus Oddyssey

-

Fanoušek black, post, pagan metalu, post-rocku, ambientu a experimentů (Harakiri for the Sky, Anomalie, Sedna, Belphegor, Horna, Kroda, Khors, White Ward, Nokturnal Mortum, Dark Fury, Ad Hominem, Alcest, Tides from Nebula, Lost in Kiev, Last Leaf Down, Downfall of Gaia a mnoho dalších).

Redaktor na: Flowee, Marastmusic, Metalirium, Bes Webzine

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>