Asi nebudu chodit kolem horké kaše a rovnou na úvod řeknu, že Bohemian Metal Rhapsody (dále jen BMR) nemám vůbec rád po vizuální ani hudební stránce. Obávám se, že nová posila z kapely TÝR, která poslední dobou kýčem také nešetří, jim asi nepomůže. Ale poslední zpráva byla něčím, co mě utvrdilo v tom, že si o tomhle českém bizáru napíšu pár řádků do našeho Kontroverzního koutku.
Kabát revival, nebo co to jako je?
Když jsem poprvé slyšel BMR, myslel jsem si, že je to jen nějaká česká revivalovka, která se snaží přiblížit Kabátu nebo jinému českému uskupení. Takovéto kapely většinou vůbec neposlouchám, jdou mimo mě a většinou je ani nekomentuju, protože každý má svou hudbu. Někdo v mládí začínal na Kabátech, Kreyson nebo Citronech. Ani jednu neposlouchám, ale rozumím tomu, že je někdo poslouchá a proč. Ovšem čemu nerozumím, je, proč má někdo ve 21. století potřebu zakládat projekt, který jako by vypadl z minulého století. Hudba, která je asi tak poutavá jako nahrávky začínajícího houslisty, a texty, které vyloženě čpí neoriginalitou, kýčem a trapností. Nevím jestli si textaři této kapely šlehli, nebo si jen řekli: „Hele, Pařez, serem na to, napíšem nějakou dechovku a dáme metalovej podtext, mladé holky do popředí, to frčí.“ Nedokážu jednoduše pochopit tu neoriginalitu, vyčpělost a hlavně bych řekl až nucenost celého projektu a to, jak se prezentuje.

Hloupé klipy a texty, jediné, co to zachraňuje, jsou mladí talenti
Nechci rozhodně odsuzovat jediného mladého člověka, který se do takového projektu přihlásil na casting, uspěl a dobrovolně s takovým cirkusem vystupuje. Pro kariéru je to asi dobré, bo Pařízek, Toužimský a spol., žejo. Ale řekl bych, že to je asi tak jediné, co tomu projektu tak nějak zachraňuje zadek a nedělá z toho obyčejného křížence Dogy + Citron + Rektálních textů. Slyšel jsem zvěsti, že Toužimský už u projektu není. Já se mu ani nedivím.
Když vyhořelí metalisti zpívají a rapují o tom, že nejsou vyhořelí
Zpocení metalisti, zpocený Pařízek, který vypadá, že brzo vypustí za bicími duši, a do toho refrén:
Mám tě, chci tě, celej svět rozdrtíme.
Mám tě, jsi moje, spolu se neztratíme.
(několikrát po sobě. Já to zvládl slyšet jen dvakrát)
Tohle nejenže čpí hrozným kýčem a přímo to křičí, jak velmi chabý textařský um byl použitý v téhle slátanině. Člověk se prostě musí smát celému tomu kýči a afektovanosti některých hudebníků v klipu „Nejsme vyhořelí“.
Tak si člověk říká, že účinkující mladí hudebníci, co do projektu s takovýmto hlubokomyslným textem jdou, buď chtějí opravdu prorazit po boku slavných muzikantů, byť o jejich nadání by se dalo dlouze polemizovat, nebo jsou festovně dobře placení. Nebo obojí.
Ovšem to nejkomičtější bylo na celé kapele to, když jsem viděl nějaké její video, kde byli hráči na violoncello, kteří tam byli asi jen na efekt, protože jsem neslyšel jedinou notu z jejich strun. Opravdu, ale opravdu to působilo víc než komicky. Vidět, jak nějací lidé „hrají“ na nástroj, který nevydává jediný tón.
Prosím, už ne tyhle kapely
Na závěr bych chtěl asi jen dodat tolik, že pokud chcete založit kapelu a dostatečně věříte svému umu, nevracejte se do minulého století, nehrajte hudbu, kterou produkují vyhořelí hudebníci, která je bez nápadu. Tímto končím svůj textový výlev a jdu si pustit něco, co hudebně předčí BMR… třeba 50 Centa.
„Obávám se, že nová posila z kapely TÝR, která poslední dobou kýčem také nešetří, jim asi nepomůže.“
Jak to myslíš? Jaké jiné kýče by jsi uvedl ze strany Heriho Joensena?
Například klip Ragnars Kvæði je jeden velký kýč.
Teraz som to videl v Liberci , a zabavil som sa . Na to som tam išiel. Nehovorím že to bol vrchol muzikality, ale na fest dobré. Mám syna hejtera a ten tiež opičuje všetko. Vždy mu poviem nech vytvorý niečo lepšie, a svet bude zase o niečo dokonalejší.
Já vlastně nemám problém s tím, když někdo dělá hudu, kterou nemám rád. Mám problém s tím, když na úkor takovýchle kapel, které si založí hudebníci, kteří jsou dle mého už za zenitem trpí mladé a talentované kapely.
Přesně tak, vydavatelské firmy (čest výjimkám) raději hledají desátou kopii Kabátu než aby podpořily čerstvou krev, protože to víc vynáší, že. Tohle recyklování vyčpělého pivního rocku z 80. let je podle mě prokletím celé naší hard/heavy scény.
Přesně tak. A o to horší je to, že i v tomhle braku účinkují mladí a nadaní hudebníci 🙁
Můžu z vlastní zkušenosti potvrdit. Na pódiích se pohybuju od 7 let a stihla jsem za tu dobu poznat spoustu talentovaných hudebníků, převážně vrstevníků. Ze začátku se snažili o svou tvorbu a fakt jim to z velké většiny fungovalo, jen veřejnost o to nejevila zájem, protože nehráli nic „profláklého“. Bohužel, prachy jsou svině a když tito talentovaní lidi zjistili, že to nefunguje, začali se zahazovat v různých revivalech, které (a to i při hraní na playback!) si řeknou i 15K za večer. Jednou jsme s kapelou udělali takový „test“, že jsme hráli svoji tvorbu, pod pódiem bylo sotva 20 lidí… Číst vice »
U nás se vlastně tyhle pokleslé zábavové kapely staly mainstreamem, zatímco kvalitní skupiny z rock/metalového undergroundu jsou na okraji zájmu. Přitom by to mělo být přesně naopak. Vydavatelům a posluchačům bych doporučil poohlédnout se po klubové scéně větších měst.
To je bohužel tím co naše produkce, rádi a festivaly nabízí. Zejména tedy ty rádia. Je to fakt smutné a kdykoliv si na to vzpomenu, mam kapánek vztek 🙂
IV.
Účelové určení a výše dotace
1. Poskytovatel podle této smlouvy poskytne příjemci neinvestiční dotaci ve výši 300.000 Kč (slovy třistatisíc korun českých) účelově určenou k úhradě uznatelných nákladů projektu BOHEMIAN METAL RHAPSODY (dále jen „projekt“) vymezených v čl. VI této smlouvy.
2. Účelem poskytnutí dotace je podpora realizace projektu příjemcem za podmínek stanovených v této smlouvě.
Dotace od MS kraje ….
Tak teď se to vše vysvětluje 😀
[…] Textově je Metalinda takový méně přesládlý Elán, a hudebně stejně špatný Citron nebo Bohemian Metal Rhapsody o jejichž schopnostech jsme psali taky (zde), se kterými mají společného víc, než se zdá. […]