Rádi se ztrácíte v burácejících reprácích, kdy vám basy totálně roztřepou celý byt? Vychutnáváte si ten pocit napětí, které vám přináší přicházející intro pořádně našlapaného alba nebo EP? Dělá se vám husina po těle už jen při té představě? Ano, mně taky. A proto vám zde přináším recenzi na nové album djent/progressive one-man projektu Andromida. Věřte mi, ohromí vás na první dobrou.

Album je hodně technicky založené, vůbec se s ním Ramon Gutierrez nemazlil (nebo si jej právě naopak pořádně vymazlil?). Často bývám zastánce názoru „méně je někdy více“, ale tady to tak úplně neplatí. Na albu „Timeless“ je různých zvuků požehnaně – od elektroniky a dubstepových výkřiků přes hutné kytary, slapující basu, až po klasiku, jako jsou třeba housle (byť v elektronické verzi). Zahltí vás vysoké kytarové vyhrávky, které perfektně doplňuje hutný spodek druhé podladěné kytary a basy. Na chvíli se v té velké směsi zvuků ztratíte. Přemýšlíte nad tím, jestli to, co právě posloucháte, je opravdu skutečné. A ono je!

Ramon možnost nahrát tohle dílo využil do posledního detailu. Z obrovského návalu hudby se najednou ocitnete v tichu a pak z prázdna přiletí facka se sekanými djentovými riffy. Perfektně promyšlená sólová kytara všemu dodává grády. Dílko je čistě instrumentální a musím přiznat, že mi to vyhovuje mnohem více, než kdyby se najednou objevil zpěv nebo growl. Všechna ta hudba je tak složitě propracovaná a nástroje jsou mezi sebou tak neskutečně provázané, že být tam něco navíc, už to není ono. Tak, jak to je, je to značka ideál.

Je skvělé, že se Ramon v projektu Andromida nebojí využití dynamiky. Je spousta kapel, která s tímto nástrojem neumí pracovat. Tady to však neplatí. Tady je zvládnutá perfektně. Přináší moc a hutnost. Líbí se mi, že dokáže ostře řezat do nástrojů a najednou, ze vteřiny na vteřinu, se všechny nástroje zklidní a nechávají doznít skoro až dramatický a napínavý konec. Nebo, že se najednou vnoří do ticha a z toho ticha hned po pár vteřinách přichází další smršť. Je též okouzlující, jak si Ramon hraje s rytmikou. Z běsnících vyhrávek najednou instrumenty zhutní a těžce přešlapují tón za tónem. Naopak z temného spodku pak umí vylézt na vysoké tóny klavíru a ještě více zahustit atmosféru. Jo, tato hudba má hlavu a patu. Každý song je úplně jiný, a přitom na sebe skvěle navazují, jako kdyby se v celém díle odehrával nějaký děj. Je to poprvé, co jsem na tento počin narazila, a asi jsem se zamilovala.

Jak jsem již zmínila, projekt Andromida se nebojí vícero zvukových efektů. Osobně nejsem zastáncem kláves, ale tady by to bez nich nešlo. Mají opravdu zásadní roli a troufám si říct, že hned po djentových kytarových riffech mě tohle okouzluje nejvíce. Vlastně tento projekt celkově popírá to, čemu bych osobně dala větší přednost. A to je na něm to nejlepší!

Ramon Gutierrez je celkově zajímavá osoba. Již v útlém věku oslepnul, to jej však nezastavilo při jeho největší vášni – hudbě. Jako malý se učil na housle, a jelikož se nemohl naučit poznávat noty očima, za vše, co umí, vděčí svému sluchu. A já pevně doufám, že se mi s tímto jedinečným hudebníkem podaří navázat kontakt a dát dohromady rozhovor exkluzivně pro Obscuro.

„Timeless“ je zkrátka masterpiece. Chcete se přesvědčit? Ramon Gutierrez vydal celé album online a můžete si jej pustit hned pod tímto článkem. Přeji příjemný poslech!

No a co víc? 29. května vydá další EP a už se ho opravdu nemůžu dočkat.

Recenze: Andromida – Timeless