Rakouskou Anomalii můžeme s klidem označit za takovou sesterskou skupinu post-blackových Harakiri for the Sky. Ač se jedná se o jednočlenný projekt, dítě multiinstrumentalisty Marroka, obklopil se tento talentovaný muzikant umělci právě z Harakiri for the Sky, Bïfrost, Agrypnie a tak dál. Sám Marrock je známou postavou post-black metalové scény. Krom toho, že hraje v řadách Harakiri na koncertních štacích, se také prezentoval v projektu Selbstentleibung. Tuto punkem načichlou depressive black metalovou terapii však opustil a nyní se soustředí na svůj prioritní tábor, tedy Anomalii.

Zatím co Selbstentleibung byli více do punku, Harakiri zase hledají inspirace v naštvaném post-hardcoru a melancholickém rocku a Agrypnie sází na progresivní vody, Anomalie byla stvořena z živlů post-black metalu, doom metalu a na „Visions se značně podepisuje i vliv paganismu. Anomalie byla vždy jemnější a melancholičtější oproti žánrovým kolegům, ale nikoli vyloženě depresivní. Pamatuji, jak mně učaroval debut „Between the Light“, kteréhož Marrock nikdy nepřekonal ať se snažil sebevíc. Melodický chytlavý post-black metal se nakonec rozvíjel do rozmáchlejších, doomem nasáklých kompozic s deskou Refugium“, na níž jsem si zvykal docela dlouho a to platí i o posledním počinu „Visions“I když si vede zatím o dost lépe.

„Visions“ je v podstatě stejné, jako album předchozí. Písně jsou hůře naposlouchatelné, než na mnou zmíněném debutu. Za všechno může příklon v právě oné rozmáchlosti a košatosti. Pro někoho to bude plusem, pro jiné mínusem. Mě však baví pomalu odhrabávat spadlé podzimní listí a nacházet cenné poklady v podobě nádherných nápadů, které si posluchač musí vysloužit svojí pozorností. Zvuk je, tak jako vždy zastřený. Je to takovou poznávací značkou Marrockovy tvorby. I když jsou nástroje mnohdy hůře čitelné, hudba tohoto projektu neobsahuje tolik aranží, aby se cokoli mohlo ztrácet a právě takto zvolená produkce dává hudbě specifickou atmosféru. Jakýsi přitažlivý nádech tajemna.

Nějaké ty akustické kytary a klavír zde určitě naleznete, ale spíše v tichých pasážích, v nichž se na sebe nebalí mnoho vrstev. Základem jsou melodické riffy. Současný zvuk Anomalie sází na valivé melodie často na hranici doom metalu, ale pozor, „Visions“ je asi nejdravějším, nejblackovějším albem v diskografii. Marrockovo hrdlo prochází vývojem a mnohdy zní opravdu až vztekle. Sypaček se zde také dočkáte, i když jen v určitých momentech, kdy si to situace žádá. Přitom hlavní myšlenka je zasazena společně s texty do pohanského odéru s nádechem magična. Na hudební stránce se to však příliš nepodepsalo. Nečekejte žádný folk metal, ale pořád ten známý sympatický zasněný post-black. Marrockovy vokály, když se k nim ještě vrátím, jsou opět velice emotivní a specificky zbarvené. Tak jako v minulosti využívá i svůj um pro čistý, trošku hlubší zpěv, který má řekněme nádech gotična. Marrock by se mohl s přehledem prezentovat v nějakém tom doom a nebo doom/gothic útvaru.

Mým favoritem je dvojka Vision II: The Wanderer“. Zde právě nastává onen okamžik, kdy hudba agresivně drásá nervy spolu s ostrými riffy a Marrockovým vrcholným vokálním výkonem. Přesto se dočkáte i rázné melodiky. Zajímavostí je, že v poslední skladbě „Vision VII: One with the Soil“ si zahostovala frontmanka doom/gothic metalových Draconian. Jedná se díky ní právě o nejněžnější část alba – takové pohlazení po tváři za závěr.

Anomalii a poslední desku „Visions provází prokletí debutu „Between the Light“, který ne a ne vpustit před sebe jakékoliv jiné nápady, které Marrock vymyslí. I tak se však jedná o nahrávku příjemnou. Navazuje tam, kde skončilo předchozí dílo Refugium“. Je pouze jeho agresivnějším, naštvanějším a nevybouřenějším sourozencem, který má v určitých momentech sílu jako samy živly. Ponořte se do Marrockových vizí a nasajte omamné, doomem ovoněné aroma, obohacené o klasicky post-black metalové melodické riffy, melancholické zpěvy a vokály, jdoucí za ruce společně s pohanskou magií, jíž se dvorní skladatel nechal očarovat.

1. Vision I: Towards the Sun

2. Vision II: The Wanderer

3. Vision III: A Monument