Severočeští Arawn se o své slovo na výsluní české metalové scény přihlásili už svou prvotinou „Zrození“ (recenzovali jsme zde). Našlapaným koktejlem thrash metalu a melodiky s českými texty si velmi rychle vybudovali renomé, které podpořila i nepochopitelná kontroverze kolem jejich klipu k písni „Lidice“ (psali jsme zde). Druhá deska „Odkazy doby“ přichází poměrně záhy po debutu a vzhledem k vysoké laťce, kterou prvotina nasadila, jsem byl samozřejmě zvědavý, kam bude kapela směřovat.

Naštěstí o nějaké změně kurzu nemůže být řeč, koktejl thrash metalu a melodiky má stále stejnou voltáž. Pokud jsem o debutu napsal, že vás chytne za genitálie a nepustí do poslední písničky, platí to o „Odkazu doby“ neméně. Vše, co jsem vyzdvihl o spolupráci se studiem Sonidos, vyzdvihuji i tentokrát. Změnilo se tedy vůbec něco?

Rozhodně ano i rozhodně ne. První změnou je, že se vydání od začátku ujala slovenská Slovak Metal Army, jejichž vydavatelská činnost je momentálně řadí na špičku na československé scéně. Texty jsou opět v češtině a balancují mezi společenskou kritikou (úvodní „Z/N/P“), a odkazy na příběhy z dob minulých („Jáchymov“, „Devět křížů“) i bájných („Hlasy z Tartaru“, „Ragnarok“). Osobní výhrady k češtině v metalu nechávám stranou, tohle funguje výborně a upřímně si nedovedu představit skladby jako „Lidice“ z první a „Jáchymov“ z druhé desky v jiném než českém jazyce. Vokalista se kromě thrashového řevu místy pouští i do growlu a nebojí se melodických refrénů, které i přes intonační omezení screamu/growlu zvládá s přehledem. Hudebně jakoby kapela, pevně usazená ve svém přístupu k pravidlům žánru, čerpala z trademarkových postupů veličin, místy na mě dýchnou Kreator, místy Slayer, tím však rozhodně ani nenaznačuji, že se jedná o nějakou prvoplánovou vykrádačku. Kapela přesně ví, jak chce znít, a celá deska působí velmi osobitě.

Příjemným překvapením jsou i žánrové výlety mimo čistě thrashové vody. Úvodní riff „Jáchymova“ je industriální marš s černočernou atmosférou průmyslového pekla, (nejen) refrén „Ragnarok“ má melodeath metalovou sílu a šilhá oběma očima směr Švédsko do kuchyně Amon Amarth. Ať už se ale jedná tu či tu inspiraci, do celkového konceptu zapadají všechny skladby organicky a přirozeně. Velkou roli na celkovém zvuku hraje předprodukce a dramaturgie, od první zuřivé vypalovačky „Z/N/P“ přes střední tempo kompozice v polovině desky v podobě songů „Pohan“ či „Ragnarok“ až po závěrečnou sypačku „Devět křížů“ nenajdete hluchý či slabý moment. Druhá deska, stejně jako debut, není postavená kolem pilotního singlu. V podstatě kterákoliv ze skladeb může sloužit jako klipovka a i přes absenci vyloženého hitu se jen sotva na české scéně letos urodí kvalitnější a kompaktnější nahrávka.

„Odkazy doby“ jsou tedy výbornou druhou deskou kapely, která se svou činorodostí a srdcařským přístupem k muzice řadí na samou špici tuzemské scény. Naneštěstí se vydání druhé desky trefilo do doby covidové, kdy nelze album podpořit koncerty a festivaly. Nicméně věřím, že si to kapela vynahradí hned, jak to bude možné.

Zařadit (do diskografie)! Nekecat (mi do poslechu)! Poslouchat (pořádně nahlas)!

Slovak Metal Army Shop: https://www.slovakmetalarmy.sk/produkt/arawn-odkazy-doby-cd-2/

Arawn - Odkazy Doby