Dostal se ke mně tento zajímavý běloruský projekt a s chutí se těším, co album „Rujnuj“ nabízí. Hned na úvod bych rád zmínil, že projekt má na svědomí skladatel Arthur „Dzivia“ Matveenko a je to již jeho druhý počin. Jako první je k vidění obal, který má poměrně pěkné grafické zpracování, i když osobně nepovažuji kombinaci mystické ženské postavy s parohy (nejspíš dryáda) a obřích vlků za příliš originální – působí jako klišé, které má zvýšit atraktivitu „zaručeným“ způsobem, což na mě působí spíš jako drobné mínus. Navíc se mi k hudebnímu obsahu ani moc nehodí.

Grafika, negrafika, jde především o hudbu. Toto album obsahuje 12 skladeb a hned od začátku první skladby je jasné, že to nebude jen tak něco tuctového, naopak docela pěkně a kvalitně propracovaná hudba s epickými prvky a všemožnými nástroji a zvuky – od orchestru, přes sbory až po samply. Podle obalu jsem čekal spíš v metalu obvyklou nástrojovou sestavu, takže jsem velmi mile překvapen. Pro příznivce klasické metalové tvorby a nenáročného posluchače bude tohle zřejmě hůře stravitelné sousto.

Hudba plyne dál a dál a v podstatě se nevrací a neopakuje, i ty nejjednodušší motivy se po chviličkách drobně obměňují a přejímají je jiné nástroje. Celek má velmi epickou atmosféru s bohatým zvukem, připomínající soundtracky světových filmů nebo her. Je zajímavé, kolik kultur a prvků folkloru se vystřídá už jen v prvních třech skladbách, slyším inspiraci středoevropskou starou hudbou, pár afrických nástrojů a rytmů, dokonce i něco z hudby Středního východu i dálné Asie. Předpokládám, že většina zvuků je dělaná spíše počítačovou cestou, i tímto způsobem se však docílilo velmi kvalitního zvukového výsledku. Mám jen pocit, že například smyčcové nástroje zní místy velmi uměle, a jako harfista si všímám samplovaného zvuku harfy. Nicméně, líbí se mi její nemalé uplatnění a zajímavé party. Velké plochy hudby se mnohdy vystřídají jen s jedním sólovým nástrojem, k němuž se zanedlouho začnou opět připojovat další nástroje, až to vyústí v další mohutně epickou harmonii. Střed alba je spíš v klidnějších tempech a působí, jako by skladby za sebou tvořily ještě větší celek, jejich jednotlivé rozdělení je skoro zbytečné, neboť tvoří jakýsi celistvý příběh.

Oproti vší té bohatosti mě trochu mrzí rytmická stránka, mohlo by se zde vyskytnout více schémat, postřehl jsem rytmy 4/4 a 3/4 (6/8), ale dokázal bych si představit i více možností a využití hlavně lichých taktů a nepravidelností. Využití pouze jednoduchých rytmů začne podle mého názoru u takovýchto projektů s obřím nástrojovým obsazením, kde se vystřídá mnoho melodických a barevných prostředků, po delším poslechu trochu nudit. Zpěvy a sbory mají spíš doprovodný charakter, ale zároveň mají své nepostradatelné místo a oživují celé dílo. Oceňuji, že se skladby nedrží jen tradičního dur/mollového tóninového plánu a občas sklouznou k modům nebo k orientálním stupnicím. V jednotlivých skladbách nejsou ke slyšení ostré modulace nebo polyfonie a hudba si umí vystačit i s malým množstvím hudebních prostředků, jež mají i tak velmi silnou atmosféru, která se většinou rozvede do velkého nástrojového obsazení. Moc silných melodických motivů jsem však nenašel ani na několikátý poslech. Všechny melodie za sebe zapadají a žádná vyloženě netrčí do prostoru a nesnaží se zaujmout, zalíbit, ať už hraje šalmaj, harfa, brumle, nebo jde o zpěv… Spíš bych řekl, že se snaží společně vytvořit něco většího, něco z jiného světa, něco jako vlastní svět.

Hudba by se dala přirovnat k projektům jako E. S. Posthumus nebo Audiomachine. Má však své osobité kouzlo a prvky. Nejvíce se mi zalíbily skladby „Dead Deities (Pamierlyja Božyšča)“, „Sleeping Field (Voryva)“ a „Imperivm“. Album má velmi krásný zvuk, i mix nástrojů je vyvážený, všechny dynamické rozdíly jsou podle mě krásně s citem doladěny, což muselo dát velkou práci, neboť se muselo pracovat s desítkami zvukových a nástrojových stop. Určitě by mě zajímalo i živé vystoupení, které si ovšem, upřímně řečeno, neumím představit.

9.0 Perfektní
  • Skladby 10
  • Produkce 7