To, že finská atmosférická formace Hanging Garden nahrává novou desku, jsem zaznamenala spíš okrajově. Ostatně po excelentním výkonu „Hereafter“ z minulého roku jsem ani nečekala, že nová deska tu bude tak brzy. V roce 2016 se EP „Hereafter“ stalo jedním z mých hudebních mazlíčků a myslím, že po právu jsem ho zařadila mezi nejlepší finské počiny roku. Hanging Garden v něm vsadili na vynikající provedení, stylovou nejednoznačnost a obrovskou variabilitu. Spolupráce s různorodými vokalisty, jakými byli Mikko Kotamäki (Swallow the Sun), Victor Wegeborn (The Moth Gatherer) nebo Alexander Högbom (October Tide) se rozhodně vyplatila a „Hereafter“ posunulo už tak skvělou kapelu o stupínek výš. I tentokrát si kapela přizvala známá jména a pokud posluchače naláká hlas, jakým disponují Tomi Joutsen (Amorphis) nebo Niko Kalliojärvi (Amoral), pak rozhodně nezažijí zklamání.

Jsme o rok starší a Hanging Garden přichází s dlouhohrajícím albem „I Am Become“. A i když poznávám v jednotlivých skladbách charakteristický zvuk chronických experimentátorů, opět se pohybujeme v jiné linii, v jiné části jejich hudebního vesmíru. Jistě, jako zarytý fanoušek poznávám některé znaky, kytarové postupy a velmi neokázalou, příjemnou rytmiku, na jakou jsem zvyklá už od prvních alb skupiny, ale je tu mnoho nových a neprošlapaných cest.

Skladba „Elysium“ možná připomíná „Towards the Sun“ z předchozí desky, ale je to jen dotek, rozetnutý silným harsh vokálem a pro Hanging Garden nezvyklým kytarovým sólem, který mysl posluchače vrací kamsi do minulosti, ke zvuku kytary Davida Gilmoura.

Naproti tomu „Our Dark Design“ je tak netypická záležitost pro novější tvorbu Hanging Garden, že jsem musela zalovit v paměti, jestli jsem něco podobného u této kapely slyšela.  Navíc, jméno skladby jako by evokovalo celou tvorbu finské šestice. Už kdysi jsem psala, že Hanging Garden vytváří dokonalý hudební design, tak specifický pro jejich kmenové vydavatelství Lifeforce Records. A znovu musím tu větu opakovat. Jde opět o vybroušený hudební design, atmosférickou hru tónů, vyvážené kompozice, tvořené řemeslně propracovanou instrumentací, spojenou s chytrým použitím vokálů. Finský design. Čistý, dokonalý, objevný a nosný. Hanging Garden se těžko cokoli vytýká.

Elektronické zvuky dávkují přiměřeně a v tenkých nánosech na akustické plynutí motivů, nebojí se meditativních hloubek a odtažitého chladu, který vane ze zákoutí jejich tvorby. Pro někoho je to možná až příliš intelektuální a nemetalové, ale Hanging Garden necílí na většinové publikum. Potřebují posluchače, kteří ocení nejen kvalitu, ale i složitější postupy a žonglování se styly. Na druhou stranu, když poslouchám třeba „From Iron Shores“, říkám si, že Finové mohou najít nové posluchače i mezi těmi, kdo loví třeba v klasičtějších doom metalových vodách.

Hanging Garden jsou tentokrát temnější a melancholičtější. Oproti předchozímu albu, které znělo jako snová pohádka ze strašidelného lesa, je nové album hmatatelnější a realističtější, možná v některých okamžicích i tvrdší. To, co vystoupilo před rokem ze snů, ožívá a protahuje se. Je to tvor s hřbetem posetým jizvami na pozadí stmívající se krajiny. Pečlivě dávkovaný smutek stéká po drobných kapkách po hřbetě toho hudebního homunkula a nabízí širokou paletu odstínů strhující hudby, Hanging Garden umí vytvořit minimalistický, ale silný hudební motiv, podpořený hodně atmosférickým zvukem kytar. Do dost velké míry jde asi o jejich nejdramatičtější a nejsmutnější album, na druhou stranu je to jako dívat se do tmavého lesa, kterým pronikají ostré paprsky. Navíc se Hanging Garden tentokrát nebáli ani použití vlastního jazyka, což přispívá k hlubšímu pohledu do krajiny, kterou hudebně vytváří.

Album, které vyjde 27. října tohoto roku, má opravdu podzimní charakter a velký potenciál, i když jen v menšinovém posluchačském okruhu. Pominout tenhle výjimečný a netypický hudební počin by byla velká chyba. Finové se znovu dotkli vrcholu, jako už tolikrát. A páté dlouhohrající album jen potvrzuje, že jde o špičkové hudebníky, kteří táhnou moderní metal kupředu. K historii této zajímavé kapely a k detailům její tvorby se Obscuro určitě brzy vrátí a seznámí s ní ty, pro které jsou Hanging Garden zatím velkou neznámou.

Hanging Garden

„I Am Become“

Země původu: Finsko