Hefaistova lyra, to je název kapely poutající mou pozornost kvůli zmíněné lyře, což je nástroj velmi blízký mému oblíbenému hudebnímu instrumentu – harfě. Vznik kapely se datuje již k roku 2002, kdy hudebníci v první sestavě dali dohromady, jak nyní říkají, nulté album Colony of Prey“ (2004). Po odchodu původního zpěváka a po odmlce až do roku 2011 pak nadále pokračovali ve tříčlenné sestavě. V diskografii najdeme také album Kostnice sv. Eleutheria“ (2018) a hlavně novinku „Přeludy“ (2019), album velmi pěkně graficky sladěné, uvnitř stejné jako venku, krásně stínované s mnohými siluetami postav nad skálou, působící abstraktně, atmosférickým dojmem. Jedná se dílo výtvarníka Aleše Navrátila st.

Nedlouhé pochmurné intro s důmyslnou harmonickou kadencí a následují „Přeludy“, což je název první skladby, jakož i desky. Krátká předehra navodí temně melancholickou náladu, z ní ostře vystoupí úderné akordy a melodická kytarová vyhrávka a první várka riffů. Text a zpěv místy působí melodramově, jako vyprávění čistým, avšak rázným hlasem, nechybí sborové fragmenty. Skladba je vyvážená, co se týče instrumentálních pasáží a částmi se zpěvy, kde jsou nástrojové linky kultivovanější – zpěv se tak lépe prosadí a zároveň nenarušuje tok hudby.

„Předčasný pohřeb“ je hodně vydařená skladba, plná velmi netradičních rytmů, barev, nástrojových kreací, efektů a v neposlední řadě s poutavým textem. Ke konci mě zaujal přechod z 4/4 taktu na 3/4, vhodné rytmické oživení, které jen krásně podtrhuje sílu textu, kdy ze začátku skladby slyšíme „Byl to jen sen“, což se ke konci po změně taktu změní na „Není to sen“. Jak název skladby napovídá, rozhodně to není moc příjemná představa, a působí na mě i symbolicky jako krácení času. V bookletu má kapela u některých textů dokonce doplňují vysvětlující poznámky, v tomto případě je zmíněna Marie Terezie, jakožto první, která zavedla povinnou lhůtu 48 hodin, během které nesměl být zemřelý od chvíle úmrtí pohřben; zaujme rovněž příběh hrobníka/vykradače hrobů na Českobudějovicku, který takto omylem probudil pohřbenou, když jí chtěl uříznout z ruky zlatý prsten. Naučné, morbidní, zakomponované do uměleckého díla a promyšlené.

Dále bych se zmínil o skladbě „Ve starém mlýně“ začínající táhnoucí se předehrou, zčásti klidnou  a harmoničtější, pokračující disharmonicky a svižněji, opět se zde předvede melancholická virtuozita a kompozice v kombinaci s důmyslným textem.

V každém songu se objevují velmi originální nápady a proměny a věřím, že společně s českými texty osloví nejednoho posluchače. I další skladby se totiž nesou v podobné kvalitě a duchu a dohromady utváří zdařilý celek.

Celým albem se prolínají velmi nápadité kytarové riffy, vyznačující se příjemným zabarvením zkreslení, v doprovodu s velmi pěkně čitelnou basovkou, která krásně doplňuje hudbu hutnými tóny. Kytary jsou krásně využity a přitom nejsou jak utržené z řetězu, variace a vývoj songů po hudební stránce mě velmi baví. Texty jsou servírovány v jazyce českém, s nejedním ponaučením i se zajímavými slovními hříčkami. Trošku překvapením pro mě je kombinace těchto poněkud tvrdších metalových nástrojů s čistými vokály, čímž myslím jak hlavní hlas zpěváka, tak i doprovodné dvojhlasy, sbory, všechny zpěvy jsou melodické a pěkně srozumitelné. Místy se mi vedení hlasů v detailech zdá být nedotažené, mám pocit, že některé tóny by mohly končit v jiné poloze nebo že by slova mohla být frázována v jiných rytmizacích. To je však jen záležitost individuálního cítění. Další příjemnou věcí jsou různorodé songy, které mnohdy směřují k žánrům jako progressive, black, metal, heavy, thrash, a přitom bych je někam řadil jen nerad. Často jsou využity i nástrojové efekty a vše je krásně zvukově barevné. Album krásně odsýpá a bohužel po 29 minutách je po všem. Album vzniklo na Slovensku u SLOVAK METAL ARMY.

Kytara, zpěv – Aleš Navrátil

Bicí, zpěv – Pavel Kvarda

Baskytara, zpěv – Jan Deutscher