Finská doom metalová legenda Spiritus Mortis se na konci roku 2016 vrátila po sedmileté odmlce na pódia a představila nové album „The Year Is One“.  Kapela, která je považována za zakladatele doom metalu ve Finsku, byla založena v roce 1987 pod názvem Rigor Mortis, později, už jako Spiritus Mortis, vydala pěknou řádku nahrávek, z nichž největší úspěch slavila v roce 2004 s albem nazvaným prostě „Spiritus Mortis“.

Zpěvák Sami Hynninen (Albert Wichtfinger), který je u nás známý především jako hlas jiné finské legendy, Reverend Bizarre, tentokrát v lenivém dumavém rytmu přináší posluchačům hodně příjemný retro poslech, vyznačující se jednoduchou melodickou linkou a zvukem, který je přenese hluboko do minulosti.

Styl Spiritus Mortis má svá specifika, ale legendy si mohou dovolit znít třeba jako pěkná, melodická vykopávka. Na druhou stranu, právě syrová jednoduchost je to, co kapela umí nabídnout a co jí sluší.

Sympatické na těchto doom metalových seniorech (mně je taky čtyřicet, takže se chechtám do vlastních řad) je jejich neustálé šťourání se v citlivých tématech. „Jesus Christ, Son of Satan“ se asi ve vatikánském žebříčku neumístí na čelních místech v oblíbenosti. Jenže, i když jde o témata ponurá a hudbu razící si cestu kupředu skrz temnotu, nemůžu se ubránit dojmu, že z posluchačů mívají Spiritus Mortis občas docela nezřízenou švandu. „Holiday in the Cemetery“ sice zní otvíráním hrobů, zatuchlostí, ponurým chladem a absencí života, ale lebka na vlajkové lodi kapely se na nás šklebí jako Jolly Roger.

spiritus-mortis-the-year-is-one

Spiritus Mortis předvádí podivuhodný hudební minimalismus s ostře ohraničenou sbírkou těžkých riffů. Muzika zbavená okras visí ve vzduchu jako mrak a díky své zdánlivé jednoduchosti může v posluchači probouzet rozporuplné pocity od striktního odmítnutí po nadšené poulení ušních bubínků. Každá píseň se omotává jako škrtící liána hlavně okolo hlasu frontmana, který se rozhodně nesnaží nikoho omámit pěveckými cukrlaty. Wichtfinger prostě jen zpívá, nepotřebuje nikoho okouzlovat ani přesvědčovat.

Syrová novinka rozhodně stojí za poslech. Těžkotonážní kov, pomalu bijící do temných zvonů, je hodně hezký návrat klasiků.

Spiritus Mortis-The Year Is One

7.4