Ubehli takmer dva mesiace odkedy Švédi Netherbird vydali novinku s názvom Arete“ a myslím, že je vhodný čas reflektovať, čo nám tento príspevok do sveta melodického black metalu priniesol. Vzhľadom k ich predošlej tvorbe je snáď pochopiteľné, že moje očakávania boli najvyššie a musím dodať, že výsledok už na prvý posluch nesklamal. Avšak prvé dojmy majú vo zvyku časom opadnúť, takže teraz, po dvoch mesiacoch a nespočte posluchov, je ideálny priestor zhodnotiť, či „Arete“ nezovšednelo, a či ozaj robí zadosť svojmu gréckemu prekladu, čoby epitómu dokonalosti.

Nejdem sa tváriť, že by „Arete“ menilo paradigmu. Postup je povedomý: atmosférou bujnejúce intro, zvuky búrky, tajomné sledy akordov, skrátka mne veľmi sympatická expozícia a dôsledné nasadenie tónu, v ktorom sa má dielo uberať. Klišé? Tak trochu, ale v tomto originálnosťou a inováciami posadnutom svete je občas práve takýto prístup ovlažujúci, tobôž ak sa jedná o majstrov, ktorí proste vedia čo robia. Môj obdiv si zasluhuje predovšetkým zručnosť plynulo budovať presvedčivú atmosféru, od záhadného úvodu, až po búrlivé rozuzlenie, ktoré neostáva nič dlžné žánrovým štandardom. A tak tu máme sonický nával s názvom  „Towers of Night“, v ktorom sa Netherbird pripomínajú presne tak, ako si ich pamätám. Výrazné melódie, tremolové riffy, neúprosné tempo, no predovšetkým ten krásny pocit, akoby som sa odrazu ocitol vo vzdialených kútoch sveta, v šírej divočine, kde neprestajne burácajú hromy, fučí víchor a ja mám napriek nehostinnej kulise pocit nepredstaviteľnej slobody, na výprave do neprebádaných končín. „Arete“ sa dá skrátka vystihnúť ako  „The Grander Voyage“ „Into the Vast Uncharted“, pokračujúci na hrdinskej výprave, ktorú Netherbird započali na predošlých nahrávkach.

Nebudem rozoberať skladbu po skladbe. Nakoniec, „Arete“ sa beztak najlepšie počúva ako plynulý celok, ktorému nechýba nič, v čom Netherbird exceluje. Akustické vsuvky tvoria skvelý kontrast k dynamickým riffom, jednotlivé námety nie sú repetitívne a menia sa dosť často, než aby omrzeli a nad tým všetkým visí hutná atmosféra. To, čo sa na novom albume odohráva, by som najlepšie priblížil k Amon Amarth s citom pre umenie subtílnosti. Aj napriek rezavým gitarám a solídnemu tempu si „Arete“ zachováva istý nádych tajomna, ktoré je zhmotnené napríklad v úvode do skladieb  „Void Dancer“ alebo  „Atrium of the Storm“. Naopak, „Infernal Vistas“ predstavuje číri vikingský heroizmus – v skratke, poslucháč sa nenudí.

Bohužiaľ, hoci je zrejmé, že „Arete“ je vskutku vycibrený prírastok do diskografie Netherbird, jeho slabina spočíva v miernej kvalitatívnej nekonzistentnosti. Tak ako je prvá polovica skvelá a naozaj ťažko by som hľadal čo vytknúť, s druhou polkou nastupuje citeľný kvalitatívny pokles, predovšetkým v porovnaní so zvyškom. Nevravím, že by tie skladby boli úplne bezduché, bavia ma, len úvodom „Arete“ nadstavuje latku dosť vysoko na to, aby ju mala druhá polovica albumu problém preliezť. Napriek tomu, že sa stále bavíme o kompozične zručne vystavaných piesňach, chýbajú im silné, memorabílne momenty, ktoré by ma lákali vrátiť sa k ním. Výnimku predstavuje jedine „Atrium of the Storm“, čo môže byť jedna z najlepších vecí, čo Netherbird kedy zložili. Tým pádom, album končí kúskom, ktorý zanecháva silné dojmy a hlodá v ušiach ešte dlho potom. Pri hodnotení toho, čo robí „Atrium of the Storm“ tak významným mi neostáva nič iné, len sa vrátiť na začiatok – skvelá atmosferická výstavba v kontraste s remeselnícky prepracovanými riffmi a napokon outro, ktoré tvorí dokonalú bodku za vetou.

Je teda „Arete“ dokonalosťou, ktorú by mal prezentovať? Nie. Avšak to nemení nič na tom, že Netherbird „ukuchtili“ skutočne skvelý kúsok, ktorý by si zasluhoval omnoho viac pozornosti, než dostáva. A aj keď tento album trpí slabšou druhou polovicou, neostáva mi iné, ako k tomu vo finále veľmi neprihliadať. Netherbird sa totiž netaja ich hlavným zdrojom inšpirácie, ktorým je legendárny Dissection. A s kľudom na srdci môžem povedať, že „Arete“ je ďaleko lepšie než čokoľvek, čo ich starší švédsky brat kedy vytvoril.

7.0 skvelé!
  • skladby 8
  • originalita 6